‘Smartphones niet verbieden tijdens college’

{mosimage}Gebruiken in plaats van verbieden
Anne ten Ham en Caroline Essink-Matzinger, docenten van Bedrijfskunde MER in Den Bosch vinden dat docenten beter gebruik kunnen maken van de telefoons en laptops die studenten meebrengen naar colleges in plaats van deze te verbieden. Ze schreven er een boek over: Sociale media in het hoger onderwijs. Samen slim.

Naar aanleiding van een artikel op deze website over het boek ontstond een discussie over een verbod op mobiele apparatuur tijdens colleges. Punt peilde daarom de mening van Avansstudenten en –medewerkers hierover.

Nuttig
Moeten docenten het gebruik van smartphones tijdens colleges verbieden? Uit de poll blijkt dat 60.2 procent vindt dat dit niet verboden moet worden: studenten moeten zelf maar weten of ze opletten of niet.

Als de telefoons op stil staan, kan het prima: ‘Die apparaten zijn ook wel eens nuttig. Je kunt er aantekeningen mee maken en ik heb wel eens huiswerk gemaakt tijdens het luisteren’, vindt een anonieme student.  ‘Ik denk dat er meer te halen valt met een verbod op kletsen tijdens colleges. Dat is pas echt storend.’

Collegezaal vol gepiep
Een collegezaal vol gepiep, oplichtende schermpjes en afgeleide studenten. Een groot deel van de respondenten (30.4 procent) vindt juist dat smartphones daarom verboden zouden moeten worden. ‘Zeker tijdens een hoorcollege ben je op zo’n moment niet alleen zelf de aandacht voor de les kwijt, maar je leidt ook anderen af’, luidt een anonieme reactie.

Een andere ‘anoniem’ vindt dat smartphones binnen én buiten collegezalen verboden zou moeten worden: ‘Al die rotzooi is storend, produceert vluchtige informatie die mensen niet serieus nemen.’

Verveling
44 van de in totaal 467 mensen (9.4 procent)  die hebben gereageerd geven aan dat er geen verbod moet komen op smartphones. Ze zouden niet weten wat ze anders moeten doen tijdens een college. [SD]

Moeten rokers geweerd worden van het Avansterrein? Laat ons weten hoe je daar over denkt en reageer op de nieuwe poll.