Rupp: ‘Maintenance kost ons jaarlijks 1 ton’

Baankansen

Afgelopen woensdag laaide tijdens het congres over associate degrees de discussie weer op: moeten nieuwe opleidingen zich aanpassen aan de wensen vanuit werkveld en bedrijfsleven? Of aan de wensen van (aankomende) studenten? Populaire studies bij jongeren zijn niet altijd ook de studies met de beste baankansen.

{mosimage}Zo startte Avans op 1 september 2011, in samenwerking met de Hogeschool Zeeland, met de nieuwe opleiding International Maintenance Management (IMM). De opleiding is geheel Engelstalig en richt zich op de internationale (technische) onderhoudsindustrie. Per 1 september 2012 is er ook een deeltijdvariant, vanwege de grote vraag uit het bedrijfsleven.

Minimumeis

Maar de studenten blijven weg. Het eerste studiejaar startte IMM met 9 studenten. De minimumeis van twintig werd toen bijgesteld naar 12 en zelfs dat werd dus niet gehaald. Het was tot het laatste moment onzeker of de opleiding wel zou starten. Op dit moment zijn er 28 vooraanmeldingen voor het studiejaar 2013-2014.

‘Het komt gewoon niet van de grond’, zei Paul Rüpp afgelopen woensdag. ‘We hebben de goedkeuring van de NVAO en we maken overal promotie voor deze opleiding, maar het lukt niet om vijftig propedeusestudenten te krijgen. We houden het in de lucht, maar dat kost ons 1 ton per jaar.’ [LJ]

Zie ook de eerder verschenen artikelen:

Bussemaker: 'Geen nieuwe opleidingen' 23-05-2013

AD-studenten naar private aanbieders 23-05-2013