Nieuwe app Avans getest

Roosters, beschikbaarheid van lokalen, cijfers, tentamens en natuurlijk het laatste nieuws van Punt. De Avans Next generation app voor de iPhone heeft het allemaal. Derdejaarsstudent Communicatie en Multimedia Design (CMD) in Den Bosch Chris Verhelst testte de app.

‘Er zit heel veel in’, vertelt Chris. ‘Alleen m’n mail niet. De app is vooral handig omdat je niet steeds opnieuw hoeft in te loggen. Met één klik kun je alles bekijken wat je als student nodig hebt.’

Groen deurtje

Vooral over de lokalen-functie is Chris te spreken. ‘Je kunt als student geen lokaal reserveren. Via de app kijk je welke lokalen er in jouw gebouw beschikbaar zijn. Als het lokaal bezet is, zie je een rood deurtje, is het vrij zie je een groene. Erg handig!’

Het ontwerp is simpel maar doeltreffend. ‘Het ziet er allemaal netjes uit en het is erg gebruiksvriendelijk’, zegt Chris. Zo kun je zoeken op namen van medewerkers. Op die manier kom je aan de contactgegevens van bijvoorbeeld een docent en kun je meteen z’n rooster bekijken of een mailtje sturen. Cijfers vanuit Osiris zijn ook meteen in te zien.

Avans App groepenAvans App Punt nieuwsAvans App Lokalen

Even laden
Nadeel is volgens Chris de laadtijd als je ergens op klikt. Het duurt een paar seconden voordat alles geladen is. Daarnaast worden je cijfers als een lange lijst weergegeven. Chris: ‘Je kunt er niet voor kiezen om je cijfers uit bijvoorbeeld je eerste jaar alleen te tonen. Dan moet je dus even zoeken.’

Kosten
De applicatie gaat uiteindelijk €4,99 kosten, in november koop je de app voor €2,69. Vrij prijzig vindt Chris. ‘Het is een beetje raar dat de app niet van Avans zelf is. Als Avans de app zou aanbieden zou het misschien gratis kunnen. Nu vind ik het net iets te duur.’

hoi

nee juist niet, als student kan je geen lokaal reserveren, maar door de app kun je zien welke lokalen er vrij zijn, daardoor kan je gewoon een lokaal gebruiken zonder dat je hem hoeft te reserveren. lokaal reserveren blijft niet mogelijk voor student

2013-11-29 08:38:58

Linda

'Je kunt als student geen lokaal reserveren' moet natuurlijk zijn 'een lokaal reserveren'?

2013-11-28 16:53:49

Arald

Eigenlijk zou er een goede HTML5 versie moeten komen zodat het op alle gangbare smartphones werkt zonder dubbele ontwikkelkosten. Het is grappig om te zien dat de statistieken van Blackboard mobile aangegeven dat bij Avans bijna driekwart iOS gbruikt

2013-11-22 19:47:29

Arald

De info in de App komt volgens mij uit diverse API's van Avans systemen. Het maken van een app mkost vredelijk wat tijd en de doelgroep is bperkt en daarom zal de prijs wel zo hoog zijn geworden. (deel 1)

2013-11-22 19:45:06

Peter

Voor Android is er een tijdje een uitgebreide gratis App beschikbaar in de play store "Avans Info". De gegevens worden volgens open standaarden geleverd door Avans. Zie http://publicapi.avans.nl/ als je technische informatie wil hierover.

2013-11-21 21:26:14

Chef

Hoe wordt de beschikbaarheid van een lokaal gecontroleerd? Moet je het zelf aangeven als je in een lokaal zit?

2013-11-21 17:01:51

mv

prijzig en wat als er iets in de ICT infra wordt aangepast zodat het niet meer werkt? Het is tenslotte geen door AVANS gebouwde app dus is er ook geen AVANS verplichting eventueele problemen op te lossen.

2013-11-21 13:24:25

Mark

Als we dan toch bezig zijn! Waarom is deze App er ook niet voor de windows phone. Deze heeft de aanval ingezet op IOS

2013-11-21 10:44:29

Anon

Natuurlijk weer voor iPhone... want iPhone heeft 3 kwart van de smartphone wereld in z'n zak he? Oh wacht... Bovendien vind ik 5 euro voor een app belachelijk.

2013-11-21 07:57:04

Diederich Kroeske

Good looking en functioneel. Maar ben het eens met @KnopsRalf, Avans moet deze dienstverlening gratis en cross-platform aanbieden, liefst open source. @Avans: koop 'm van Wim of neem contact op met Technische Informatica Breda, we doen niet anders.

2013-11-20 19:25:42