Koopverslaving leidt tot afstudeerproject

Verslaafd was Susanne Sinke. Soms kocht ze wel drie keer per dag kleren bij Zalando. In 37 weken bestelde ze voor 46.515,60 euro aan kleding. Afgelopen week studeerde ze af aan de Akademie voor Kunst en Vormgeving| St. Joost met een boek over haar verslaving.

‘Ik kocht echt veel bij Zalando. Het gaat ook zo makkelijk. Alles kan op rekening’, zegt Susanne, net-afgestudeerd bij Vormgeving in Breda. ‘Het meeste stuurde ik retour, sommige kleren nadat ik ze één keer gedragen had. Het was echt een koopverslaving.’

Kledingfabriek
Nadat er negenhonderd mensen overleden in een kledingfabriek in Bangladesh ging de kunststudent de eerste vraagtekens zetten bij haar consumentengedrag. ‘Maar uiteindelijk maakte het me niet uit wat er met die mensen daar was gebeurd, ik bleef kopen.’

Ook een documentaire over de slechte werkomstandigheden bij Zalando kon Susanne niet overtuigen. Contact met een ex-medewerker die haar vertelde over zijn negatieve ervaringen was ook niet genoeg. ‘Mijn koopverslaving won altijd. En niet alleen bij mij.
We willen het liefst allemaal voor een dubbeltje op de eerste rang zitten, ook al gaat dat ten koste van anderen. Slechte werkomstandigheden en uitbuitingen zijn erg maar actie ondernemen zal ik niet doen.’

Rechtszaak
Tot Zalando stopte met het terugbetalen van geld dat Susanne tegoed had. ‘Toen raakten ze mij persoonlijk. Dat heeft uiteindelijk ook geleid tot een rechtszaak die ik gewonnen heb. Sindsdien koop ik niks meer online.’

Susanne heeft een boek gemaakt met verschillende leesrichtingen. Als basis dienen haar bestelformulieren van Zalando. Per week kun je lezen wat ze allemaal heeft besteld. Daarboven lees je haar persoonlijke verhaal en op z’n kop de ervaringen van de ex-medewerker van Zalando.

‘Zij zien toch ook dat ik voor duizenden euro’s bestel? Gaat er dan geen belletje rinkelen daar?’

‘Het boek is een weerspiegeling van mijn koopverslaving. Ik vind dat belangrijk omdat het mijn koopgedrag weergeeft: met mij vertonen nog vele andere mensen dit koopgedrag. En een bedrijf als Zalando doet daar niets aan. Zij zien toch ook dat ik voor duizenden euro’s bestel? Gaat er dan geen belletje rinkelen daar?’

Susanne was met haar boek genomineerd voor de Sint Joostpenning. Op aanraden van docenten wil ze het boek gaan uitgeven.

susanne sinke - koopverslaving - 620

Allard van Gent

Een bijzonder project en een onverwachte invalshoek. Nu blijkt dat ook de kopers niet serieus worden genomen. Dat de medewerkers niet serieus worden genomen, dat wist ik (helaas) al http://allardvangent.com/2013/02/19/moderne-slavernij-bij-zalando/

2014-07-10 16:56:41

Janten

Herkenbaar! Een tijd geleden heb ik een documentaire gezien over de slechte werkzaamheden bij Zalando! Moderne slavernij! Ik bestelde er ook erg veel maar nu niet meer! http://www.eo.nl/beam/leven/item/moderne-slavernij-bij-zalando/

2014-07-10 11:25:34

Johan

En AKV accepteert dit als afstudeerproject? Dan zou Ik die competenties wel eens willen zien. Verder, Zalando is tenslotte niet je kindermeisje. Ooit bedacht dat een zending Zalando al snel enkele euro's kost en een retourzending nog wat meer?

2014-07-09 19:13:25

susanne

1 x is er kleding gedragen. Er is een zaak geweest omdat zalando niet terug betaalde van kleding die retour kwam die niet is gedragen! Ook stuurde zalando meerdere malen kleding die al kapot was ect. Ga je daar als klant voor betalen?

2014-07-09 09:58:18

anne

De redactie dit artikel beter moeten uitzoeken. Nu hebben ze het klakkeloos overgenomen van de maker. Maar geen controle uitgevoerd over de werkelijke feiten, zoals de rechtszaak of de slechte omstandigheden. Benieuwd na de reactie van Zalando zelf!!

2014-07-08 21:39:45

k*

Als ik her verhaal lees heb ik inderdaad mijn vraagtekens. Kleding terugsturen na het dragen is niet eerlijk tegenover de mensen die het daarna krijgen. En een rechtszaak tegen Zalando.. lijkt mij ook lastig te winnen, groot bedrijf.

2014-07-08 21:35:29

Pin

@s. Ja, we zijn allemaal zo, maar niet in zo'n extreme vorm.

2014-07-08 18:59:59

s

Ik ben geen slachtoffer. Wat ik wil laten zien is dat de huidige maatschappij alleen maar aan zichzelf denkt en inderdaad ik dus ook. Dit gaat ten koste van anderen. Vb de plofkip iedereen vind het oooo zo erg, maar we kopen het nog steeds!

2014-07-08 17:42:44

s.

Zijn we stiekum niet allemaal zo.T gebeurt zo vaak dat mensen iets kopen en daarna terug brengen. T gaat toch ook allemaal zo gemakkelijk we denken niet verder dan ons eigen belang, totdat t ons zelf raakt. Susanne komt er tenminste eerlijk vooruitt

2014-07-08 17:29:40

Rio

Susanne lijkt mij een erg egoïstisch persoon. Ze kruipt in de slachtofferrol en maakt misbruik van de medewerkers van o.a. Zalando. Ongelooflijk dat ze rechtzaak heeft gewonnen. Nu gebruikt ze het om aandacht te krijgen voor haar schoolproject.

2014-07-08 16:40:37