Laptops verboden bij hoorcolleges

Studenten Communicatie- en informatiewetenschappen van de Universiteit van Utrecht is gevraagd voortaan hun laptops thuis te laten. Even snel Facebook checken is er dus niet meer bij voor hen.

Het kán heel handig zijn: aantekeningen maken op je laptop. Maar laten we toegeven, verleidelijk is het wel om je Facebook te checken, kattenfilmpjes te kijken of hilarische afbeeldingen op te zoeken op 9GAG. Docenten van de Universiteit van Utrecht zijn hier zo klaar mee, dat zij studenten hebben gevraagd om voortaan aantekeningen met pen en papier te maken.

‘Veel van onze studenten zeggen de lesstof nu veel beter te kunnen onthouden’

Docent Mirko Tobias Schäfer in een interview met Metro: ‘Studenten moeten zelf logische verbanden leggen tijdens een hoorcollege, en dat kan alleen als je alles van de stof meekrijgt.’ Niet alle studenten reageerden enthousiast op het initiatief. ‘Niet alle reacties waren positief, maar we hebben vooral goede reacties gekregen. Veel van onze studenten zeggen de lesstof nu veel beter te kunnen onthouden.’

Voordelen van pen en papier
Volgens Schäfer toont wetenschappelijk onderzoek aan dat er voordelen zijn voor het gebruik van pen en papier. ‘Je let een stuk beter op als je niet aan het multitasken bent. Wie slechts flarden meekrijgt van het hoorcollege, heeft geen tijd om er ook nog over na te denken. De Universiteit van Utrecht is niet de eerste die met het idee komt: op enkele Amerikaanse universiteiten werken ze al een tijdje zonder laptops.’

Cursus verspillen van tijd op internet
De Universiteit van Pennsylvania denkt daar heel anders over. Daar kan het zoeken naar grappige filmpjes en het delen van berichten op social media je zelfs een diploma opleveren. De universiteit biedt in 2015 een cursus verspillen van tijd op het internet aan. Het lesprogramma valt onder het vak creatief schrijven.

Wat vind jij, moet Avans het gebruik van laptops tijdens colleges ook verbieden? Geef je mening in onze poll!

Saskia Houben

Het is af en toe verleidelijk, ja, maar verbieden is voor mij echt geen optie. Ik zie het doorgaans als een spiegel voor mezelf. Hoe valt de les, hoe interessant is het verhaal? Daarnaast zou ik de laptops vanuit didactisch oogpunt niet willen missen

2014-12-04 13:53:19

MdB

Valide argument inderdaad... De leraren willen teveel informatie in een uur stoppen dus gaan de studenten andere bezigheden zoeken? Ik zie het causale verband niet helemaal...

2014-12-02 08:40:30

Marijke

Leraren willen soms te veel informatie in een uur stoppen, waardoor leerlingen dus andere bezigheden zoeken: Social media/9gag/etc. Je kan je dus beter afvragen WAAROM zij iets anders gaan doen.

2014-12-01 10:18:36

Marijke

Ik werd vaak juist door docenten uitgelachen dat ik nog pen/papier gebruikte ipv de laptop. De snelheid vd hoorcolleges is overigens 9/10 x niet om mee te pennen.

2014-12-01 10:15:32

Meneer Student

We leven in 2014 kokosnoten, verbieden is niet van deze tijd en overigens zijn we toch maatschappelijk verantwoord bezig? Met pen en papier straal je duidelijk iets anders uit.

2014-12-01 09:04:38

Anonymous

Zouden ze op Avans ook moeten doen~ al die studenten die op Youtube/Facebook zitten, vervolgens in groepjes lachen en de rest storen met hun desinteresse is best irritant. Als een vak je niet interesseert, waarom kom je dan naar school?

2014-11-30 15:07:15

Student

Ik ben dislecties en heb veel moeite met het bijhouden van het college als ik moet meepennen. Met de laptop kan ik de colleges net bijhouden. Bij een verbod, lijkt het mij beter dat de docenten wat minder snel door de stof racen!

2014-11-30 13:35:11

Natasja

Verbieden lijkt me niet meer iets van nu. Het is je eigen verantwoordelijkheid. Zelf maak ik al mijn aantekeningen op de laptop, zodat ik het makkelijker terug kan lezen en organiseren. Pen en papier is zóóóó 2008 ;-)

2014-11-30 11:49:45

1Z

Verbieden is niet meer van nu. Het is de verantwoordelijkheid van de student zelf. Ik maak ál mijn aantekeningen op mijn laptop, zodat ik het beter kan organiseren en teruglezen. Pen en papier is zó 2008! ;-)

2014-11-30 11:46:13

.

Zeker als je aantekeningen maakt voor een wiskundig/ander technisch vak lijkt het mij makkelijker/sneller om dat met pen en papier te doen. Ook als de les saai is: pen en papier, anders is de verleiding groot om volledig op te gaan in social media.

2014-11-29 00:04:08