Avans zet beveiliger in om rookverbod Den Bosch te handhaven

Een hoop teleurgestelde gezichten woensdagmorgen aan de Onderwijsboulevard in Den Bosch. Aan de voorzijde van het gebouw, naast de ingang, geldt sinds deze week een rookverbod.

Avans vond de rokende massa voor de ingang van het gebouw geen gezicht. Daarnaast werden de markeringen totaal genegeerd waardoor veel mensen voor de deur stonden te roken. Daarop werd besloten een rookverbod in te stellen op de favoriete rookplek van studenten en medewerkers.

Alternatieven
Wie nog wel van een sigaret, sigaar of pijp wil genieten moet nu iets verder lopen. Ze worden verwezen naar de smokingarea in de kelder (richting de F-lob) en naar de rookhokjes voor de noodgebouwen.

rookverbodbeveiliger-max

Beveiliging
Een beveiliger bewaakt deze week de entree zodat er geen sigaretje wordt aangestoken. Zij begrijpt het wel dat al die rokende studenten niet meer voor de hoofdingang mogen staan. Al heeft de beveiliger zelf er wel moeite mee om de hele dag buiten te staan zonder een sigaret op te steken.

Eerstejaarsstudent Bedrijfskunde MER Remi Kuiters snapt het verbod wel. ‘Er zijn steeds meer mensen die er last van hebben in plaats van mensen die roken. Maar uiteindelijk moeten ze toch ergens naartoe.’

rookverbodstoep-max

‘Heel stom’
Even verderop staat Kerim Sahinturk op de stoep een sigaretje te roken. Het verbod kan op weinig begrip rekenen van de vierdejaarsstudent Commerciële Economie. ‘Ik vind het heel stom. Waarom mag je hier niet meer staan? Het is een fijne plek om te roken. Iedereen die ’s ochtends aankomt steekt hier snel nog een sigaretje op. Wanneer je weer naar buiten komt, steek je er ook even een op. Nu moet je helemaal naar de noodgebouwen.’

Vorig jaar werd er een rookverbod bij de ingang van Avans Tilburg van kracht.  Aan de Hogeschoollaan in Breda mag in het rookpaviljoen nog wel gerookt worden bij de ingang.

Aanstellers

Roken is inderdaad een keuze maar waarom dat mensen in hokjes stoppen en zover mogelijk wegstoppen...kinderachtig!

2015-01-08 15:20:36

oud student

Het werd tijd. Wat mij betreft mocht het rookverbod ingevoerd worden toen ze met de belijning kwamen. Ik moest dagelijks een weg banen door de stank en rook van de rokende studenten. Zelfs al je binnen stond kon je het nog ruiken.

2015-01-08 00:40:46

Alvar

Absoluut een voorstander, maar ik betwijfel of het zal werken en mensen niet terugvallen in oude patronen

2015-01-07 23:30:16

Nee suffige (HBO)? Dat verbod heeft de overheid al gedaan

2015-01-07 18:04:04

Joost

Goede zaak. Roken moet je helemaal zelf weten, maar hou het bij jezelf. Voor een niet roker is het heel smerig om door die walm te lopen. Succes met de zuurstof later, maar bedankt voor de belasting.

2015-01-07 17:56:52

Peter

Wel vreemd dat ook Dampers (electrische sigaret) worden weggestuurd. Dat is geen roken, en geeft ook niet meer overlast dan iemand die een boterham met pindakaas eet.

2015-01-07 16:44:00

Marian Quaak

Graag ook een dergelijk rookverbod bij de ingangen van Avans in Breda aan de Hogeschoollaan. Als je het gebouw in wilt moet je door een wolk van rook. Dat vind ik erg vervelend. Niet erg gezond.

2015-01-07 16:43:57

maag

Je kan toch op straat staan? daar kan avans geen regels over stellen

2015-01-07 16:19:52

k.

Eindelijk wordt deze stinkhoop eens aangepakt! Nu hoeven de niet-rokers hun adem niet meer in te houden als ze het gebouw in lopen. Ik hoef gelukkig niet later op mijn 60e met de zuurstoffles rond te lopen.

2015-01-07 13:41:39

Twan

Ik vind het een prima idee, maar het is symboolpolitiek. Je kunt prima op het voetpad voor Avans staan, want dat is openbaar en daar mag het dan plots wel (in Nederland mag je immers buiten roken). Spreek mensen aan i.p.v. extra regels en handhaving.

2015-01-07 13:37:46