In memoriam Marja Kamsma: een trotse bestuurder

Een trotse bestuurder die open en eerlijk communiceerde en een grap niet schuwde. Voor mij is dat Marja Kamsma. De voormalige vice-voorzitter van Avans is afgelopen maandag overleden.

Iemand die van aanpakken wist en die oprecht trots was op wat de medewerkers van Avans de afgelopen jaren met zijn allen hebben weten te bereiken. Mede onder haar leiding heeft Avans flinke stappen gemaakt in het moderniseren van de gebouwen.

‘Ik heb de eigenschap: ja is ja, nee is nee’

“In mijn vorige functies had ik me nooit met bouw bezig gehouden. Het was leuk dat ik eindverantwoordelijk was, ik kon er mijn stempel op drukken, maar het was ook heel eng. Ik heb de eigenschap: ja is ja, nee is nee. Als iets niet in het plan van eisen staat, dan doen we het niet, tenzij iets anders wordt weggelaten. Dat heb ik altijd consequent volgehouden”, zei ze in een eerder interview in Punt.

[double_images]lovensdijkstraat-opening-kamsma-652marja-kamsma-studenten-652[/double_images]

Oud geld
De afgelopen elf jaar heeft Marja haar eigen stempel op de hogeschool weten te drukken als bestuurslid. Zij was de vrouw van de financiën: “Het is geld van de belastingbetaler. We zijn strak in planning en control. We leven volgens de principes van oud geld. Families met oud geld kopen pas iets nieuws als het echt nodig is en vertonen geen patserig gedrag”. En droeg een warm hart toe aan studentensport in de Avanssteden: “Wij vinden het belangrijk dat we studenten een sportaanbod kunnen bieden. Dat gaat om meer dan alleen het bewegen op zich. Het is belangrijk dat studenten elkaar ontmoeten.”

Mutidisciplinair
Energie kreeg Marja als ze zag dat opleidingen en studenten over de eigen muur heen keken. Multidisciplinair werken was de toekomst volgens haar en ze heeft dat op allerlei manieren binnen Avans vorm gegeven. Daarnaast stond ze aan de wieg van bijvoorbeeld Virtualiseren in Avans, Engels op B2-niveau en Avans duurzaam. “Ik had de mazzel dat de collega’s die onderwijs en onderzoek in hun portefeuille hadden nooit hebben gezegd dat ik me moest bemoeien met mijn eigen zaken. Er was ruimte voor mijn inbreng.”

verhuizing_marjafrans-1920

Betrokken
Marja toonde zich betrokken bij de grote gebeurtenissen maar ook de kleine zaken die speelden op de werkvloer. Die betrokkenheid heeft ze behouden ook nadat ze vanwege haar ziekte besloot haar werkzaamheden bij Avans neer te leggen.

[double_images]openingtuinkamsma-652Foto: Federica Facecchia/ Bress[/double_images]

Ik heb veel bewondering voor de wijze waarop zij is omgegaan met haar ziekte. De levenslust die er toch elke keer weer van afspatte als je haar tegenkwam, maar ook de manier waarop ze Avans deelgenoot maakte van het proces waar ze doorheen is gegaan.

Guus Wesselink

Mijn intense medeleven met allen die Marja hebben gekend en in de eerste plaats aan haar familie. Marja en ik kenden elkaar goed uit de tijd van Achmea en ik ben blij dat ik haar een paar jaren geleden nog heb ontmoet bij Avans in 's-Hertogenbosch.

2016-10-15 10:01:42

Remco Pronk

Ik wens haar naasten en bekenden veel sterkte toe.

2016-10-14 23:42:08

Jolanda Rijks

RESPECT !! .... En voor al haar naasten en bekenden; sterkte gewenst !

2016-10-14 18:44:36