Niet door met opleiding ondanks overlijden vrienden

Illustratie: Anna van Dooren
Een student Bedrijfseconomie mag zijn opleiding niet vervolgen, omdat hij maar 51,5 studiepunten haalde in zijn eerste jaar. Vanwege het verlies van twee vrienden, kon hij zich moeilijk op school concentreren en hij vraagt uitstel van het bindende studieadvies. De examencommissie vindt zijn omstandigheden niet bijzonder genoeg en wijst het verzoek af. De student stapt naar het College van Beroep voor de Examens (COBEX).

Het was een moeilijke tijd voor de student Bedrijfseconomie. In korte tijd verongelukten twee van zijn beste vrienden en dat ging hem niet in de koude kleren zitten. “Ik had moeite om me op school te concentreren. Het was een moeilijke tijd.”

2,8 voor herkansing
Treurig, vindt de examencommissie. “Maar we zijn hem tegemoet gekomen door hem een extra herkansing te geven. Die heeft de student niet gehaald.” De student haalde slechts een 2,8 voor het project.

“Ben je er wel vol voor gegaan?”, vraagt het COBEX zich af. “Ja,” vindt de student. “Ik heb altijd moeite gehad met onderzoeken, maar ik heb hard gewerkt. Ik vond het lastig, omdat ik veel thuis moest werken. Daar werd ik omringd door herinneringen aan mijn vrienden. Ik heb al mijn tentamens wél gehaald, omdat ik op school die afleiding niet had.”

Liever terug naar Avans
De student schrok erg van zijn cijfer, maar dat vecht hij niet aan. “Ik zou graag uitstel krijgen van het bindende studieadvies, zodat ik nog een paar punten kan halen en de opleiding kan vervolgen. Ik ben nu met Bedrijfseconomie begonnen aan Fontys, maar ik kom liever terug naar Avans.”

De examencommissie is onverbiddelijk. “We hebben de student een extra herkansing gegeven en we zien niet in waarom we hem uitstel moeten geven van het studieadvies. Hij heeft zijn kans gemist.”

Dat vindt het COBEX ook. De zaak wordt ongegrond verklaard. De student krijgt geen uitstel en mag daarom niet terug komen naar Avans. Hij zal zijn studie opnieuw beginnen op Fontys.

Stan

Zoals het hier staat geformuleerd hoeft het niet te zijn geweest. In de COBEX kan een hele discussie zijn geweest en dat ze uiteindelijk na veel overwegen hebben besloten dat ze niet anders kunnen dan dit besluiten. Ook als het gevoel wat anders zegt

2016-10-24 22:04:32

Gijsbert Brinkman

Deze student zou eigenlijk naar het CBHO moeten stappen om een uitspraak te krijgen wat nou wel "bijzondere omstandigheden" zijn en wat niet. Daarnaast heeft het BSA volgens mij als doel om (voor instelling en student) een inschatting te maken of de student kansrijk om zijn studie af te ronden binnen afzienbare tijd. Kan iemand mij uitleggen dat deze student (als er geen bijzonderheden meer plaats zouden vinden) niet kansrijk is om gewoon in redelijke termijn af te studeren?

2016-10-24 12:34:02

T

Wat een verschrikkelijk harteloze actie van de examencommissie en het COBEX. Schaam je diep! Dit kan echt niet!

2016-10-24 11:57:35

A

Onvoorstelbare harde opstelling van het COBEX. Denken totaal niet mee met de student maar puur in het belang van Avans!

2016-10-24 11:54:45