Avans stopt met gratis fruit, massages en sportkaart voor medewerkers

fysiotherapieAGZgezondheidszorg-1920De maandelijkse fruitmand, stoelmassages en goedkope sportkaart; het zijn populaire extra’s voor medewerkers van Avans. Maar de hogeschool stopt ermee. Het effect ervan zou onvoldoende bewezen zijn.

De drie maatregelen die werknemers van Avans gezond en fit zouden moeten houden, bereiken de medewerkers niet structureel volgens de Diensteenheid Personeel & Organisatie. Karin van den Burg, adjunct-directeur van DP&O benadrukt dat Avans het op zich goed doet als het gaat om ziekteverzuim. “Onze aandacht ligt voornamelijk in het preventieve deel. Het effect van de stoelmassage en het fruit levert statistisch gezien niet minder verzuim op. Als iets geen effect heeft, dan moet er iets anders komen”, aldus Van den Burg.

En het preventieve effect van sporten? Daar gaat ook Van den Burg niet tegenin. “Bewegen is per definitie wel gezond. Er is natuurlijk een causaal verband met sporten. Daarom onderzoeken we alternatieve mogelijkheden.”

Sportkaart weinig gebruikt
Het lijkt allemaal een gevolg van de bezuinigingen die Avans moet doorvoeren. De maandelijkse fruitmand is per direct gestopt. Van de stoelmassage en het financiële voordeel op de sportkaart kunnen medewerkers nog tot het nieuwe studiejaar (2017-2018) gebruikmaken. “We moeten goed kijken naar onze bestedingen”, licht DP&O beleidsmedewerker Stijn Blom toe. Volgens hem gebruiken nog geen 100 mensen een sportkaart via Avans. Het gros van de medewerkers woont namelijk niet in de Avanssteden waar de sportkaart voor wordt aangeboden. “Als je zoiets als sportkaarten aanbiedt, moet je ook heel Avans bereiken. Dan heeft het zin.”

Arbeidsvitaminen 🙂 #Avans #Appeltje

A post shared by Avans Hogeschool (@avanshogeschool) on Mar 11, 2015 at 8:27am PDT

“Natuurlijk vinden mensen het erg als dit soort voordelen vervallen”, vertelt Van den Burg. “Maar zonder bewezen effect moet je overgaan naar andere preventieve maatregelen om ziekteverzuim te voorkomen. Mensen klagen altijd als er iets verdwijnt, ze klagen nooit als ze er iets bij krijgen.”

Andere thema’s
Avans richt zich voortaan onder de noemer ‘BRAVO’ op een reeks preventieve maatregelen. Voor de ‘BRAVO’-thema’s (Bewegen, Roken, Alcohol, Voeding en Ontspanning) zal extra aandacht zijn bij health checks en werkplekonderzoeken. Niet nieuw, aldus Blom. “We hebben daar nu al aandacht voor, maar we willen deze thema’s nog dichter onder de aandacht van de medewerkers brengen.”

Fiets-pilot
Daarnaast richt DP&O zich op werkstress-reductieprogramma’s, inloopspreekuren bij de bedrijfsarts, een nieuwe fiets-pilot, voorlichting voor nieuwe medewerkers en een evaluatie van de huidige duurzame inzetbaarheidsregeling.

Peter

Mij reactie staat op: https://iavans.nl/web/avans/intranet/thematic.at_avans?p_p_id=intranet_WAR_avansproxyportlet&intraneturl=/thematic.at_avans/nieuws/2017/februari/nieuwe-koers-verzuimbeleid Kan ik iets meer dan 250 karakters kwijt.

2017-02-23 11:57:12

Meike

Het ziekteverzuim is meetbaar. Maar deze dingen leveren zoveel meer op. Trots, loyaliteit, motivatie, etc. Niet direct meetbaar misschien, maar niet te onderschatten.

2017-02-22 15:37:30