D66 wil autovrije Onderwijsboulevard Den Bosch

Visualisatie door D66
De Onderwijsboulevard in Den Bosch moet worden omgetoverd tot een autovrije Onderwijscampus. Dat staat in plannen van D66 Den Bosch die de partij donderdag aanbiedt aan het College Burgemeester en Wethouders.

D66 verwacht dat de verkeersdrukte op de nu al chaotische Onderwijsboulevard zal toenemen tot 4.000 voertuigen per dag. “Een onwenselijke situatie”, aldus René van den Kerkhof van D66. “Iedere dag blijkt weer dat de Onderwijsboulevard meer gebruikt wordt als een doorstroom-as voor autoverkeer dan als een autoluwe dertigkilometerzone. De eerder genomen maatregelen zoals zebrapaden en snelheidsmeters remmen automobilisten te weinig af. Dit leidt dagelijks tot hachelijke situaties.”

Genomen maatregelen bieden geen soelaas
De Onderwijsboulevard is al jaren een gevaarlijk punt vanwege druk verkeer en de vele studenten. Officieel is het een dertigkilometerzone maar weinig automobilisten houden zich aan die snelheid. Sinds twee jaar ligt er een zebrapad voor de deur van Avans. Maar ook dat wordt vaak genegeerd. Van den Kerkhof: “De genomen maatregelen bieden geen soelaas.”

Groene long
Vanaf de Hugo de Grootlaan tot aan de Jonkerstraat moet het asfalt eruit en de weg worden omgetoverd tot een echte boulevard met bomen en begroeiing. “Een campus past goed bij de gevestigde onderwijsinstellingen aan de boulevard en de instellingen die zich daar de komende jaren nog vestigen”, vertelt het raadslid. “Tevens zou het een nieuwe ‘groene long’ zijn waar het goed toeven is voor studenten, werknemers en bewoners van het Paleiskwartier.”

Bereikbaar voor bewoners
Laad- en losverkeer voor bewoners, bedrijven en instellingen moet mogelijk blijven volgens Van den Kerkhof. Ook zou de parkeergarage van Avans bereikbaar moeten blijven. D66 presenteert haar plannen donderdag voor aan het College.

Wim

Eindelijk een perfect plan voor de boulevard. Een aanwinst voor de wijk en bezoekers en doet hij ook met dit plan zijn naam eer aan. "BOULEVARD"

2017-03-24 23:06:23

verharen

Laat dan dat prachtige oude Remington gebouw (Kunstacademie) ook staan. Zie het eens schitteren op de presentatie tekening!

2017-03-23 13:08:59

Sjuul Nelissen

Thanks Thijs!

2017-03-22 12:30:06