Opinie: ‘Avans heeft niets met democratie’

jake owen met Geert en Fleur-1920Hogescholen en universiteiten zijn linkse bolwerken waar PVV-stemmers belachelijk worden gemaakt, vindt student Bestuurskunde Jake Owen Raats. Dat is een kwalijke zaak want veel studenten gaan op de PVV stemmen, verwacht hij. Hieronder zijn opinie:

“Diversiteit en gelijkheid, universiteiten en hogescholen lijken er geen genoeg van te kunnen krijgen. Dat is een mooi streven, maar dan zou dit voor iedereen moeten gelden, ook als je PVV stemt. Universiteiten en hogescholen zijn een links bolwerk, waar anti-PVV sentimenten breed gedeeld worden. Waar zowat een op de vier jongeren (en dus studenten) PVV gaat stemmen, zou men verwachten hiervan iets terug te zien.

‘In colleges worden de PVV en haar kiezers steevast belachelijk gemaakt’

Framing
Niets is minder waar. Zo worden de lessen “duurzaamheid” op Avans gegeven door een GroenLinks-docent (objectiviteit?!), waar zij vrolijk groene leugens etaleert en stelt dat terrorisme het gevolg is van economische groei. In colleges worden de PVV en haar kiezers steevast belachelijk gemaakt. Zo kreeg mijn opleiding te horen dat mensen die tegen AZC’s in hun buurt waren laagopgeleid waren, in een andere gemeente was namelijk minder weerstand, want daar woonden meer hoogopgeleiden. Hierin wordt voorbij gegaan aan het feit dat een AZC nooit in een villawijk gebouwd wordt, maar altijd in een wijk met veel sociale huurwoningen. Framing om de PVV-kiezer negatief af te schilderen, terwijl de PVV ook de grootste partij blijkt te zijn onder hoogopgeleiden.

Dan zijn er nog de democratie-hatende docenten op Avans. In een Punt-artikel stellen twee docenten dat de PVV uitgesloten moet worden van regeringsdeelname. Van één van de docenten (communicatie, cultuur en ethiek), Youssef Azghari, was het te verwachten: hij noemt Wilders op Twitter een “clown”. De andere docent, Arend Geul, geeft les op de opleiding Bestuurskunde (!). Hij liegt dat het Kabinet Rutte I viel door de PVV, iets wat Hans Hillen (minister in het betreffende kabinet) onlangs ontkende.

‘Ik werd uitgelachen voor het steunen van een democratisch gekozen president’

Uitgelachen
Dat democratiehaters lesgeven aan studenten heeft effect, blijkt wel uit de reacties op het artikel over mijn bezoek aan de inauguratie van Donald Trump. Er werden bakken met haat uitgestort over mij, ik werd uitgelachen en belachelijk gemaakt voor het steunen van een democratisch gekozen president.

Ik hoor deze democratie-haters elke keer benadrukken dat Clinton toch echt méér stemmen kreeg dan Trump. Ik hoor diezelfde mensen nooit over de kiessystemen in het Verenigd Koninkrijk of Frankrijk, die de UKIP en het Front National telkens zwaar benadelen.

Huilen doe je bij je moeder, niet in de collegezaal of in het hogeschoolblad. Maar mensen die geen verstand hebben van democratie, zullen dat waarschijnlijk niet begrijpen.

Mooi streven

Zoals ik mijn column al begon, diversiteit en gelijkheid is een mooi streven. Waarom geldt dit dan niet als je toevallig fan bent van Donald Trump, of wil gaan stemmen op de PVV?”

Jake Owen Raats is tweedejaarsstudent Bestuurskunde in Den Bosch.

Ronald

Ik snap dat het lastig is om objectief na te blijven denken als er een baksteen door je ruit wordt gekeild https://www.youtube.com/watch?v=GqjRE-wEWxc. Helaas is dit bij veel PVV stemmers zo, stemmen met emotie i.p.v verstand.

2017-03-15 14:18:36

Nemo Koning

Ik denk dat je je hier schuldig maakt aan een grove denkfout. Andersdenkenden zijn niet meteen 'links'.

2017-03-09 15:53:25

Tom

2017-03-07 20:32:15

Frank Tempelman

Ja, Ik maak bij mijn lessen 'onderzoeksvaardigheden' ook grappen over gekke Donald. Iemand die op basis van één bron, en dan ook nog van zijn Breitbartvriendje, de gekste onzin roept over zijn voorganger. Perfect voorbeeld van onbenul.

2017-03-07 20:22:08

Charles

Goed stuk Jake! Sommige mensen zijn erg vatbaar voor die linkse indoctrinatie merk ik. Griezelig!

2017-03-07 17:03:15

Casper

Mocht Wilders minister president worden, is hij dan de eerste Minister President van Nederland met een migranten achtergrond? (Indonesisch)

2017-03-07 11:59:27

Vincent

Zelfs al is dit een opiniestuk dan vind ik als nog dat het niet geplaatst had mogen worden. Zet de studenten zelf aan het denken over de verkiezingen in plaats van dit soort pvv propaganda.

2017-03-07 06:35:15

Harma

Beste Jake, De reacties op je artikel bevestigen je gelijk.

2017-03-06 20:33:58

Anouk

Ik vraag me af waar de cijfers 1 op de 4 studenten stemt PVV op gebaseerd zijn? Zou hier graag de bronnen van zien! Ik geloof er namelijk niks van! Ook deel ik niet dat de colleges op Avans beïnvloed worden door de persoonlijke mening van de docent..

2017-03-06 18:08:36

Michael

Ik blijf het frappant vinden dat de PVV weggezet wordt als extreemrechts terwijl het in feite een extreem linkse partij is met een extreem immigratiestandpunt. Daarnaast zijn de voorstellen van de PVV praktisch onuitvoerbaar en onbetaalbaar.

2017-03-06 17:09:23