Column: Meatless Monday

Waar is Meatless Monday naartoe? Hebben die protesten in Wageningen nou werkelijk bereikt dat het van de agenda is? Misschien komt het wel weer omdat Avans in Tilburg in alle faciliteiten tekortschiet in vergelijking met de andere locaties, maar in onze kantine is het enige alternatief voor vlees een quinoasalade. En dat terwijl het hoger onderwijs een links-progressief bolwerk zou moeten zijn. Ik ben geen die hard vegetariër, en ik wil ook het liefst alle discussies over dat onderwerp vermijden. Maar alleen omdat ik bewust niet iedere middag een stuk vlees in m’n mond druk, betekent dat niet dat ik alleen maar konijnenvoer eet.

Voordat mensen op hun teentjes getrapt zijn, ik vind het prima als je vlees eet. Ook als je vlees eet tijdens de lunchpauze. Joh, voor mijn part eet je een goed gebakken medium-rare biefstuk bij je ontbijt. Je hoeft niet bang te zijn dat ik voor je huis kom protesteren als je de barbecue aansteekt. Maar ik snap niet dat er zoveel ophef was over het invoeren van één vegetarische dag in de week, alléén in de lunchpauze, alléén als je op school luncht die dag en alléén als je niet je eigen lunch meeneemt naar die desbetreffende school op die desbetreffende dag.

‘Voor mijn part eet je een goed gebakken medium-rare biefstuk bij je ontbijt’

‘Maar je moet zelf de keuze maken’ was het argument. ‘Zelf de keuze maken’. De keuze om dieren te fokken voor consumptie is lang lang geleden gemaakt. De keuze dat er een stuk ham tussen je tosti zit, is gemaakt door de eerste zakenman die zag dat daar makkelijk geld mee te verdienen is. Voor jou is het gewoon een makkelijke optie om er niet te veel over na te denken en die tosti in je keel te schuiven. En wederom, dat is helemaal niet erg. Maar ga dan niet een duurzaam initiatief om zeep helpen met de illusie dat je een weloverwogen keuze hebt gemaakt.

Meatless Monday is toch niet zoveel gevraagd? Waarom is Avans daar zo terughoudend in? In het ergste geval staat er weer een handjevol zelfbenoemde rebellen te vechten voor een kroket op maandag. Maar na een paar maandagen is dat ook niet stoer meer. En tegen de tijd dat ze afstuderen eten ze gewoon netjes een quinoasalade op maandagmiddag.

Bram van der Heijde is vierdejaarsstudent Technische Bedrijfskunde in Tilburg

Kirsten marsman

wij, www.sekk.nl hebben een missie "eet allemaal minder vlees en kies alleen voor vlees van dieren die een goed leven hebben gehad. Duurzaam of biologisch. Goed voor de gezondheid, dierenwelzijn en het milieu... en ....je eet eens wat anders. Doen!

2017-07-12 11:36:04