Hogeschool Arnhem en Nijmegen voor twee ton opgelicht

De Hogeschool van Arnhem en Nijmegen (HAN) is tussen 2011 en 2016 voor een bedrag van twee ton opgelicht. Een extern adviseur heeft fraude gepleegd met valse facturen.

De man zou alleen hebben gehandeld, meldt de hogeschool op haar website. In maart kreeg het bestuur lucht van de zaak en liet een onderzoek uitvoeren. Daaruit bleek dat er voor een bedrag van ongeveer tweehonderdduizend euro is gesjoemeld. De adviseur heeft inmiddels schuld bekend. De HAN onderneemt juridische stappen om het geld terug te krijgen.

Lang onopgemerkt gebleven
Het bestuur is vooral geschrokken van het feit dat dat de oplichterij zo lang onopgemerkt gebleven is. “We nemen dit voorval uiterst serieus en voeren dan ook direct maatregelen door die herhaling moeten voorkomen. Zo zijn bijvoorbeeld de systemen waarin zzp’ers factureren bijgesteld”, laat een bestuurslid weten.

Vaker fraude in hoger onderwijs
Fraude in het hoger onderwijs komt vaker voor. In mei werd Hans G. – hoofd technische dienst van de Rijksuniversiteit Groningen – veroordeeld tot drie jaar cel. Hij zou voor meer dan een miljoen euro hebben gefraudeerd. Jelle B., de voormalige directeur van Hogeschool Windesheim, drukte in acht jaar tijd acht ton achterover, eveneens met valse facturen en declaraties. Hij kreeg in 2012 tweeënhalf jaar cel, waarvan één jaar voorwaardelijk.

G. Theunissen

Wie is deze fraudeur ? Als het klopt wie ik denk verbaast het mij niet.

2017-07-26 17:36:14