HBO Intro Festival Breda in Breepark; alternatief in centrum komt niet van de grond

De eerste editie van het HBO Intro Festival Breda nieuwe stijl vindt plaats op het evenemententerrein Breepark aan de rand van Breda. Het alternatieve festival dat horeca-ondernemers in de binnenstad wilden organiseren lijkt niet door te gaan.

Het HBO Intro Festival Breda gold jarenlang als dé kickoff van het nieuwe studiejaar voor studerend Breda. Tienduizenden gingen bij afgelopen edities uit hun dak bij optredens van onder meer Hardwell. De organiserende partijen Avans en NHTV hebben echter gekozen voor een kleinschalig evenement voor alleen eerstejaarstudenten en één introducee. Freddy Moreira, Hofnar en Girls Love Dj’s moeten zorgen dat eerstejaarsstudenten in Breda op 7 september in Breepark uit hun dak gaan.

Niet rendabel

Bredase horecaondernemers vonden dat het HBO Intro Festival in het centrum moest blijven en kondigden eerder een eigen alternatief aan. De organisatie daarvan verloopt niet voorspoedig. “Er komt niets”, aldus Patrick van Asch, eigenaar van cafés Peddels en Bruxelles in BN|De Stem. ”We hebben de aanvraag gedaan maar er kwamen een hoop verplichtingen om de hoek kijken. We moesten de Havermarkt dusdanig beveiligen dat het niet meer rendabel was er een podium neer te zetten.”

Ook Nanda Koopmans, van café Het Hart van Breda ziet het somber in. “Het is voor een ondernemer bijna niet behapbaar als je de hele Grote Markt moet beveiligen. Het is ook niet alsof je entree kan vragen. En mensen brengen ook vaak eigen drank mee”, zegt zij in BN|DeStem. “Ik hoop dat we alsnog iets op poten kunnen zetten maar er is bijna geen tijd meer.”

W*M

mogen ze avans toch bedanken voor al die jaren omzet ;)

2017-08-21 14:59:32