Verslag student voldoet niet aan vormeisen ‘Er staat nergens dat het zo niet mag’

Het stageverslag van een student Bestuurskunde is niet nagekeken omdat hij zijn tekst verwerkte tussen de regels van de opdracht in. De student is het niet eens met het besluit van zijn docent en gaat in beroep bij het College van Beroep voor de Examens (COBEX).

De student heeft wel plezier in het procederen. Tegenover de rechters van het COBEX en vlak naast de examencommissie en de gedaagde docent, weet hij zijn glimlach nauwelijks te onderdrukken. De docent, benadrukt hij, neemt hij niets kwalijk. Dat is zelfs één van zijn favorieten. De student speelt het puur op de regeltjes. Als nergens staat dat hij het verslag zo niet mag inleveren, ziet de student er wel een uitdaging in om zijn gelijk te halen. Desnoods bij het COBEX. “En zijn er hierna nog beroepsmogelijkheden?”

Meer professionaliteit verwacht
Tussen de regels in het document van de stageopdracht dat de student van Avans kreeg, heeft hij zijn verslag geschreven. “Was het onacceptabel om dit niet na te kijken?”, vraagt de desbetreffende docent zich af tijdens de zitting. “Of mag je meer professionaliteit verwachten van een tweedejaarsstudent?”

“Nergens staat dat het zo niet mag”, verklaart de student. “De docent houdt zich niet aan de regels door het niet na te kijken.” Volgens de examencommissie bestaan er zeker regels en voorwaarden voor verslagen. Die staan er alleen niet iedere keer los bij vermeld. De examencommissie: “De algemene vormvereisten van een verslag –een voorblad met naam en studentnummer, lettertype en grootte daarvan etc.- worden in de propedeuse geleerd. Wij gaan er van uit dat dit in het tweede jaar bekend is.”

Eerder wel nagekeken
De student geeft aan dat dit niet de eerste keer was dat hij op deze manier een verslag inleverde. En eerder werd het wel nagekeken. “Als de docent het nu gewoon had nagekeken en zou hebben aangegeven dat ik het niet tussen de tekst moest schrijven, natuurlijk had ik het dan anders gedaan.”

Dubbele tijd
Het verslag had de keer ervoor meer orde waarbij niet al het werk van de student tussen de regels door stond, verklaart de docent. Hij keek het inderdaad na. Dit verslag was voor hem een grote puzzel: “Als alle studenten het zo zouden doen, dan kost mij dat het dubbele aan nakijk tijd”, aldus de docent.

Het COBEX verklaart het beroep van de student ongegrond. Hij zal zijn verslag opnieuw moeten maken.

W*M

vast moeilijk om er overheen te komen als ineens blijkt dat je favoiete docent niet dubbel zoveel tijd voor je heeft.... sterkte.Wel veel hummor voor zo een 5,5 student.

2017-09-21 17:16:48

Kim van der Heiden

Als de student in kwestie een beetje logisch had nagedacht en gehandeld was zijn verslag gewoon goedgekeurd. Volgende keer meer tijd besteden aan het opletten tijdens de propedeusefase in plaats van te procederen zullen we maar zeggen.

2017-09-21 14:30:46