Alleen rijke student profiteert van korting op collegegeld

Foto: Flickr/J. de Graaf https://flic.kr/p/zmEwJ1Heel leuk, die korting van 1.000 euro op het collegegeld van eerstejaars, maar het is een cadeautje voor de rijkere studenten. Wie noodgedwongen veel moet lenen, mag de rekening betalen.

Studentenorganisaties ISO en LSVb zijn woedend en spreken van een ‘sigaar uit eigen doos’. Het nieuwe kabinet geeft eerstejaars studenten 1.000 euro korting op het collegegeld, maar wint dat geld weer terug met een hogere rente op studieschulden.

Voor sommige studenten is het een cadeautje. Zij worden er rijker van. Als vader en moeder alles voor je betalen, heb je namelijk geen studieschuld en betaal je ook geen hogere rente. Dan krijg je alleen maar een korting van 1.000 euro.

Het omslagpunt ligt bij een studieschuld van 16.500 euro, blijkt uit berekeningen van het Hoger Onderwijs Persbureau en de website www.studie-kosten.nl. Iedereen met een hogere studieschuld betaalt dus voor zijn rijkere vrienden en vriendinnen.

Rekensommetje
We beginnen onze rekensommetjes met een student die in vier jaar afstudeert met 30.000 euro studieschuld. Laten we aannemen dat de rente een half procent hoger uitvalt. Dat stijgt zijn studieschuld tijdens de studie al met 300 euro (ga maar na: vier jaar, gemiddeld 15.000 euro schuld, tegen 0,5 procent rente).

Als deze student daarna in twintig jaar tijd aflost, is hij nog eens 1.515 euro kwijt (20 jaar, gemiddeld 15.150 schuld, tegen 0,5 procent rente). Dus alles bij elkaar lopen de rentekosten op tot 1.815 euro, waarbij de ‘rente op rente’ nog niet eens is meegeteld. Voor deze student is de deal van Rutte III dus een nogal dure sigaar uit eigen doos.

De gemiddelde studieschuld zal zonder basisbeurs rond de 20.000 euro uitkomen, maar het kan flink oplopen. Wie wat langer studeert en misschien ook een jaartje naar het buitenland gaat, kan zomaar 50.000 euro studieschuld opbouwen. Zulke studenten zijn straks 3.000 euro meer aan rente kwijt: maar liefst drie keer de korting in het eerste jaar.

Onder nul
De rente op studieschulden is momenteel gekoppeld aan de 5-jaarsrente op staatsleningen. In de woelige wereldeconomie is Nederland heel betrouwbaar, dus die rente is historisch laag. Sterker nog, hij is onder nul.

Straks koppelt het kabinet de rente aan de tienjarige staatsleningen. Die rente is de laatste tijd ruim een half procent hoger, al is het verschil ook weleens één of twee procent geweest. Heel soms is die 10-jaarsrente lager dan die andere rente, maar meestal niet. Onze aanname van een half procent meer rente is nog aan de voorzichtige kant.

De deal van Rutte III is dus alleen maar gunstig voor studenten die minder dan 16.500 euro studieschuld opbouwen. En dan moeten ze nog het geluk hebben dat het renteverschil niet onverwacht groot wordt. Anders zijn de extra rentekosten die ze straks moeten betalen zomaar vier tot zes keer zo hoog als in de genoemde voorbeelden.

Let wel, een klein groepje studenten moet dus voor de anderen betalen. Want lang niet alle studenten lenen: dat doet slechts één op de drie. Aflossers beginnen gemiddeld met een studieschuld van bijna 15.000 euro. Zonder de basisbeurs loopt dit bedrag naar verwachting op tot meer dan 20.000 euro.

Gordon Freeman

LSvB had uit protest een petitie opgestart. https://petities.nl/petitions/geef-studenten-meer-dan-een-sigaar-uit-eigen-doos-halveer-ieders-collegegeld

2017-10-16 13:33:55