Cateraar haalt alle verpakkingen met zwarte piet weg op Hogeschool van Amsterdam

Cateraar Cormet heeft afgelopen maandag bij de Hogeschool van Amsterdam en de Universiteit van Amsterdam alle verpakkingen weggehaald waar een zwarte piet op staat. Dit gebeurde nadat de onderwijsinstellingen diverse klachten hadden ontvangen.

Twee weken lagen de chocoladeletters met zwarte pieten in de kantines van de Amsterdam hogeschool en universiteit, zo meldt universiteitsblad Folia. “Ik wil dat de UvA een inclusieve omgeving zonder racisme is en vind dat ik als witte man moet opkomen voor de inclusiviteit van de academische gemeenschap”,zegt Paul Kisner, student Conservation and Restoration of Cultural Heritage.

Overal uit de schappen
Na een eerste reactie waarin cateraar Cormet aankondigde het te onderzoeken, waren een dag later de letters verdwenen. Gisteren kreeg Kisner een mail dat de producten overal uit de schappen werden gehaald. Inmiddels liggen er enkel nog letters van Tony Chocolonely, zonder een zwarte piet op de verpakking.

Een woordvoerder van de UvA laat Folia weten dat “enkele mensen zich eraan stoorden en daarom is Cormet gevraagd het niet meer aan te bieden”.

In de kantines van Avans is, naar wij weten, geen piet te bekennen.

Winston

Sinterklaas is helemaal wit op de verpakking van Tony chocolonely.. Haal het uit de schappen!!

2017-11-23 09:06:36

h.bekema

Tsja.

2017-11-22 17:17:33

Wat gaat er dan precies gebeuren met de chocolade zelf?

2017-11-22 14:25:02

Danny

Tegen racisme zijn maar je wel profileren als blanke man die voor de arme donkergekleurde medemens op moet komen. En Conservation and Restoration of Cultural Heritage studeren maar niet accepteren dat zwarte piet onderdeel is van de NL cultuur...

2017-11-22 12:44:00

C

Maar... chocolade is zwart... En komt uit Latijns-Amerika. En Tony Cholocolonely klinkt als een post-kolonistische neger die de naam van een blanke heeft moeten aannemen. Stop dan gewoon helemaal met de verkoop als je zo goed bent in doordenken.

2017-11-22 12:17:38