Shaming zonder naming: troep binnen Avans gedeeld via Instagram

Het moment dat er een week lang een gevulde pizzadoos in Xplora lag, was de druppel; sinds vorige week is @Trash_Shaming in de lucht. Het Instagramaccount deelt kiekjes van troep binnen Avans: “Het is schokkend dat hoogopgeleide personen dit veroorzaken en tevens in stand houden.”

“Het is inmiddels een levende vuilnisbak in plaats van een studiecentrum en dat is niemand ontgaan”, volgens Trash_Shaming. “Sinds dit jaar zien we studenten werkplekken zelfs ontwijken.” Wie ze zijn, willen ze niet uit de doeken doen. Wel dat het een collectief is van studenten en medewerkers van diverse academies en diensten uit Den Bosch en Breda.

Wat stoort jullie het meeste?
“Er is een soort passiviteit ontstaan bij studenten en medewerkers dat er overal zooi is. Je werkplek bestaat voor 40 procent uit tafel en 60 procent uit rotzooi. Het is Trash_Shaming opgevallen dat alle Xplora’s van Avans Hogeschool een warm bad zijn voor trashers.”

“Bijvoorbeeld: in een gloednieuw Xplora liggen de door een moeder gesmeerde boterhammen nog op tafel. Personen nemen een maaltijd mee uit de kantine of van thuis, gaan met volle mond studeren/werken in Xplora en laten de bananenschillen, borden, bekers, etc. op de meest merkwaardige plaatsen liggen. Na drie dagen ligt die zooi er soms nog.”

Waarom doen jullie dit? Waarom voelen jullie je geroepen dit ‘probleem’ aan te pakken?
“Avans maar ook met name Xplora heeft de afgelopen jaren (naar eigen zeggen) hun best gedaan om het afval probleem aan te pakken. Denk aan de inventieve prullenbakken die bijlages nodig hebben of de bordjes op tafel. Daarnaast heeft Avans natuurlijk schoonmaakdiensten, maar die laten een bord ook wel eens drie dagen schimmel trekken.”

“Op het moment dat er een week lang een gevulde pizzadoos in Xplora lag, begon het idee om een Instagramaccount te starten. Iedereen kan op afstand meteen uploaden.”

Oké, en nu dan?
“Gesprekken met andere bezoekers en medewerkers van Xplora, de schoonmakers, servicelijn etc. bracht ons op het idee van ‘shaming’. Omdat het onduidelijk is wie de schuldige is, ontstond het idee van “trash shaming”.

Trashers vs. Schoonmakers?
De vraag is, “Who Dunnit?” Wij blijven shamen, Avansbreed, totdat deze vraag beantwoord is. Het is schokkend dat hoogopgeleide personen dit veroorzaken en tevens in stand houden.”

Gaan jullie hiermee Avans écht troepvrij krijgen?
“Is dat ons doel? Ons doel is om de passiviteit uit de lucht te halen, hopelijk met actie tot gevolg. En natuurlijk een glimlach.”

Wat vind jij?

-

Misschien een idee om (net als op de universiteit) alleen maar drinkflesjes met water in Xplora toe te staan en voorin in Xplora een speciale koffiehoek te maken waar mensen wel mogen eten en drinken.

2018-01-19 07:42:47

-

Xplora is sowieso geen fijne werkplek. Naast dat het rommelig is en de PCs sloom zijn, is het er ook continu rumoerig en kijken je medestudenten vreemd op wanneer je ze vriendelijk verzoekt ergens anders te gaan kletsen of het volume te minderen.

2018-01-18 11:33:03

Angelique

@X: als je zo ontevreden bent, laat het weten aan Avans. De Nationale Studenten Enquête zou ik zeker invullen als ik jou was!

2018-01-17 12:42:46

X

We betalen €2000,- collegegeld voor een paar geflopte lessen en een mediacentrum gevuld met windows 96 computers. Ik laat mijn afval lekker liggen, zo heb ik toch nog minimiem het idee dat er iets gedaan wordt voor dat achterlijk hoge bedrag.

2018-01-17 10:00:19

Trash_Shaming

Pics or it didn't happen :-) @Trash_Shaming

2018-01-16 10:21:30

Angelique

@Arald: het gaat niet alleen om studenten die zo zijn. Het gaat ook om medewerkers. En wat denk je van hoe toiletten worden achtergelaten door mensen. Kunnen ze ook nog wel een fotoserie aan wijden. Waarom laat je dit zo achter voor anderen?

2018-01-16 09:45:14

Arald

Gelukkig zijn niet alle studenten zo. In mijn les eten studenten ook wel eens (omdat er geen pauze in hun rooster zit en het zijn mensen en die moeten soms eten) maar ze laten geen troep achter. Ze ruimen hun afval gewoon op. Het kan dus wel!

2018-01-15 20:40:54