Vijf foodtrends voor 2018 volgens populaire blogger en Avansstudent Floortje

Een nieuw jaar, dus ook nieuwe voedseltrends! Floortje Michels blogt, vlogt en instagramt onder Floortjes Foodexperience en heeft een grote fanschare. Wat voorspelt de foodlover en derdejaarsstudent Bedrijfskunde MER in Den Bosch, voor 2018?

Vegetarisch
Het komt steeds vaker voorbij op social media en de supermarkten liggen er tegenwoordig vol mee: vegetarische ‘vleesproducten’.  Je kunt het zo gek niet bedenken of het ligt in de supermarkt: schnitzels, worstjes (zoals de hotdog hierboven), filet american en shoarma. Vaak zijn deze producten ook nog eens 100 procent plantaardig. Het is beter voor het milieu als we met zijn allen een beetje minder vlees eten en het is ook gewoon ontzettend lekker!

Fermenteren
Fermenteren is iets wat in 2018 meer gaat voorkomen. Fermentatie is een proces waarbij bacteriën, schimmels en gisten gebruikt worden om een voedingsmiddel te maken. Voorbeelden van zulke producten zijn yoghurt, bier en zuurkool. Gefermenteerde producten bevatten veel goede bacteriën die goed zijn voor de darmflora en vaak blijven deze producten langer goed door de conserverende eigenschappen.

Mealpreppen
Hoe makkelijk is het als je na een dag werken thuiskomt en je het eten alleen nog maar even in de magnetron hoeft te doen?! Afgelopen maanden zag je het al wat meer: mealpreppen. In 2018 gaan we dit nog veel vaker terugzien! Lekker in het weekend koken en dat door de weeks vers en gezond eten.

Bewustwording
We zijn met z’n allen al een stuk gezonder bezig, maar 2018 staat in het teken van bewustwording. Bewustwording en het houden van jezelf. In 2017 ging het vooral over afvallen en het volgen van de fitte chicks op Instagram. Dit jaar gaan we onszelf proberen te accepteren hoe we zijn en ons niet vergelijken met al die mooie figuurtjes die voorbij komen. Lekker gezond leven en van jezelf houden, dat is SUPER belangrijk!

Boost je smoothie!
Afgelopen jaar hebben we veel superfoods voorbij zien komen die je in principe overal in kan stoppen. In de kwark, smoothies en sapjes bijvoorbeeld. Dit jaar worden er nog meer poeders toegevoegd in drankjes! Matcha, spirulina, kurkumma, henneppoeder en cacao. Het voordeel? Een snelle manier om extra voedingsstoffen binnen te krijgen.

someone

Ik heb dit lijstje vorig jaar ook langs zien komen, ben benieuwd of deze dingen dit jaar wel meer optrekken

2018-01-19 10:09:13

someone

Minder alcohol / geen alcohol drinken is ook een trend in 2018. Let maar op in de betere restaurants. Gefermenteerde dranken / bijzondere thee als compensatie

2018-01-18 19:22:44

Margreet

In magnetron opwarmen is niet gezond, alle voedingsstoffen gaan verloren. Sowieso is gebruik van magnetron niet goed voor je gezondheid. Binnen een half uur heb je al een hele makkelijke maaltijd gemaakt met verse groenten, bv wokken.

2018-01-18 11:26:27

Gerda