Minister kan er niets aan doen: pabo loopt studenten mis

Tientallen mbo’ers kunnen niet naar de pabo, omdat ze de speciale ‘schakelklas’ hebben gemist en hem niet mogen inhalen nu ze hun mbo-diploma al hebben. Niets aan te doen, zegt minister Van Engelshoven.

Het lijkt een technische kwestie waardoor de pabo’s in de Randstad enkele tientallen nieuwe studenten uit het mbo mislopen. Er zijn speciale schakelklassen die mbo’ers kunnen volgen als ze in feite al klaar zijn met hun opleiding. Ze moeten alleen even hun diploma-uitreiking uitstellen.

Maar dat laatste wisten veel mbo’ers niet of ze hoorden het te laat. Hoe dan ook zijn allerlei juffen en meesters in spe niet tot de schakelklassen toegelaten door een ‘bureaucratische kwestie’.

Niet oplossen
Dus vroegen verschillende politieke partijen of de minister daar nog eens naar kon kijken: moest dit nou werkelijk zo’n probleem zijn? En jawel, schrijft ze

Foto: Mediawijzer.net/Flickr

aan de Tweede Kamer, het is werkelijk een probleem. En ze kan het niet oplossen.

“De wet biedt geen ruimte voor onderwijsinstellingen om publieke middelen te besteden aan personen die geen student zijn”, vat ze samen. Ze moesten voor deze pilot dus ingeschreven blijven staan bij hun opleiding, anders vielen ze buiten de boot.

“Als ik zou toestaan de pilot voor alle geïnteresseerden open te stellen, dan zou ik de roc’s moeten verzoeken de deelnemers in te schrijven voor een (keuze)deel van een mbo-opleiding. Dat ga ik niet doen, omdat dit in strijd is met onze wet- en regelgeving.”

Halvering
Een ander probleem gaat ze ook niet oplossen. Sommige studenten willen nu nog niet beginnen aan de pabo en wachten tot september, omdat ze dan een halvering van het collegegeld kunnen krijgen.

In Rotterdam heeft de gemeente inmiddels gezegd de helft van het collegegeld voor deze studenten te betalen, zodat ze hun start niet uitstellen. Van Engelshoven: “Ik waardeer dit initiatief en de lokale verantwoordelijkheid die hier genomen wordt.” En ze voelt zich niet geroepen om het van de gemeente over te nemen.

Asree

Helaas ben ik al 3 keer gezakt voor de toelatingstoetsen.. Wat iemand van de havo in 5 jaar leerd, moet ik in een paar maand leren. De toetsen worden veel te moeilijk gemaakt! Help mij met mijn droombaan en schrap die toetsen!

2018-03-20 23:20:47