Avansstudenten op de kieslijst

Bij de aankomende gemeenteraadsverkiezingen kan er ook gestemd worden op een aantal studenten van Avans. Zij staan bij hun lokale politieke partij op de kieslijst.  Een paar van die studenten vertellen waarom lid zijn van een politieke partij leuk is. Mocht jij dit nu lezen en denken: ik wil ook over vier jaar op de lijst.  Ze geven ook tips.

Kay Thijssen (Bestuurskunde/Overheidsmanagement), Essentie Horst aan de Maas
“De lokale politiek is leuk omdat je betrokken bent bij dingen die om de hoek spelen. Het zijn zaken die je rechtstreeks aangaan. Ik hoop daarom ook in de gemeenteraad te komen en op die manier op te komen voor jongeren. Zelf ben ik de jongste in de partij. Het is niet heel lastig om op de kieslijst te komen binnen jouw gemeente. Ze staan bij veel partijen te springen op jonge mensen die hun stem willen laten horen. Klop gewoon aan en praat met mensen, op die manier kom je er wel.”

Hugo Westerlaken (Bestuurskunde), CDA Lopik
“Ik ben lid geworden van het CDA, omdat ik een extra steentje bij wil dragen aan de samenleving. Ik heb een mening en ik wilde verandering. Door op de lijst te staan, maak ik kans om volksvertegenwoordiger te worden. Op deze manier kan ik zelf de beslissingen nemen. Om zelf uiteindelijk op de lijst te komen is het belangrijk dat je actief wordt in de lokale politiek, je moet jezelf laten zien.”

Monique Kuiper (Bedrijfskunde), Lokaal Liberaal ‘s-Hertogenbosch
“Als je lid bent van een politieke partij kun je daadwerkelijk iets doen. Ik vind het leuk om te laten zien dat ik er ben, om mijn stem laten te horen. En dat ik iets kan betekenen voor mijn gemeente. Ik hoop dat ik binnen de partij nog verder groei en dan vooral op het gebied van welzijn. Ik ben erg begaan met mensen. Als je zelf op de lijst wil komen te staan moet je je verbonden voelen met Den Bosch. Ik denk dat dat mijn grootste tip is.”

Sam Goossens (Bestuurskunde), GroenLinks Sint-Michielsgestel
“Bij een partij binnen de gemeente ben je lekker lokaal bezig. Ik heb de GroenLinks-afdeling in St. Michielsgestel opgericht. Het kon en moest op dat moment beter in de gemeente en daarom wilde ik deze partij doorzetten. Door veel aanmeldingen konden er voldoende mensen op de lijst. Ik hoop dit jaar in de gemeenteraad te komen.

Mijn tips om op de lijst te komen: Lees veel en ga naar de raadsvergaderingen zodat de mensen jouw gezicht kennen en je de thema’s kent. Zorg dat je de kennis hebt en toon veel inzet. Op deze manier lukt het echt wel om ook op de lijst te komen.”

Hubert Bonis (Bestuurskunde), SP Tilburg
“Door de lokale politiek ben je niet alleen te vinden in de raad, maar ook op straat. We voeren veel actie. Daardoor kun je veel dingen bereiken, dat is erg leuk. Als je op de lijst staat, kom je misschien nog wel meer in aanraking met potentiële kiezers, dan als je niet op de lijst staat. Het is leuk om met mensen in gesprek te gaan die meer willen weten over de partij of waarom ze op jou zouden moeten stemmen. Mocht je zelf op de lijst willen komen, dan helpt het als je actief meedoet met acties. Op die manier laat je zien dat je meestrijdt voor een betere samenleving.”

Anouk Kooman (Bestuurskunde/Overheidsmanagement), VVD Tilburg
“De partij heeft een goede combinatie van gezelligheid en politieke activiteiten. Hierdoor krijg ik de mogelijkheid om veel te leren door bijvoorbeeld het volgen van trainingen. Daarnaast kan ik ook mijn netwerk vergroten. Ik vind het heel leuk om op de kieslijst te staan, omdat ik op deze manier mijn steentje bij kan dragen aan de maatschappij. Als je voor een politieke partij op de lijst wil komen. Moet je lid worden van een partij, vervolgens is het handig om hier regelmatig je gezicht te laten zien en actief te zijn.”

Loek Opdam (Bestuurskunde), VVD Den Bosch
“Naast dat het lid zijn van een politieke partij politiek inhoudelijk is, is het ook heel gezellig en er zijn activiteiten. Lokale politiek moet echt in jouw straatje passen. Dat is zo bij mij. Als je op de lijst staat wordt je naar allerlei campagnebijeenkomsten meegenomen. Dat doe je normaal niet. Ook ga je met z’n allen de straat op. Je leert zo de mensen en de wijk kennen. Zo weet je precies wat er speelt. Mocht je zelf op de lijst willen is mijn belangrijkste tip vroeg beginnen met de mensen binnen de partij goed te leren kennen. Zo bouw jij vertrouwen op bij hen. Hoe meer het vertrouwen, hoe hoger de plek is op de lijst.”

Dhr. Volkering

Wat een mooie jongen, die knaap van CDA Lopik!

2018-03-20 14:55:28