Verengelsing: ook onderwijsinspectie krijgt rechtszaak aan de broek

Beter Onderwijs Nederland (BON) spant een kort geding aan tegen de universiteiten van Twente en Maastricht, omdat ze te veel les in het Engels geven. Ook de Inspectie van het Onderwijs moet voor de rechter verschijnen.

Volgens BON overtreden de universiteiten de wet, omdat ze zonder geldige reden Engels als voertaal gebruiken. De wet dat studenten zich goed moeten leren uitdrukken in het Nederlands, zei BON-voorzitter Ad Verbrugge gisteren in Nieuwsuur. “Dat is een kerntaak van het onderwijs.”

Proefproces
BON wilde vorig jaar nog wachten op de plannen van het nieuwe kabinet, maar Verbrugge meldde in maart dat zijn geduld op was en dat er een proefproces zou komen.

De uitlatingen van minister Van Engelshoven over Engelstalig onderwijs geven hem niet veel hoop, zei Verbrugge in Nieuwsuur. “Ze spreekt over toegevoegde waarde, maar je moet het omdraaien, je moet investeren in je taal. De universiteiten moeten niet denken dat ze zelf over de taal beschikken, nee, zij krijgen een taak toebedeeld: dat ze daarvoor moeten zorgen.”

Omdat de Inspectie van het Onderwijs niet heeft ingegrepen, krijgt deze ook een dagvaarding van BON. Deze is gisteren verstuurd naar de rechtbank. Verbrugge hoopt dat het kort geding binnen een maand dient, want er is volgens hem haast bij. Mocht de rechter daar anders over denken, dan blijkt dat uit het vonnis. In dat geval kan de vereniging alsnog een bodemprocedure aanspannen, die langer zal duren dan een kort geding.

Verkeerde kwestie
Maastricht University zegt vrijdagochtend nog niets te hebben gehoord van de advocaat van BON. “Maar we zien een rechtszaak met vertrouwen tegemoet”, aldus een woordvoerder. “We hebben sinds 2003 een zorgvuldig taalbeleid en zien echt een meerwaarde in internationaal onderwijs.”

De onderwijsinspectie is door de advocaat van BON op de hoogte gesteld, maar heeft nog geen dagvaarding ontvangen. “Die wachten we af alvorens we reageren”, laat een woordvoerder weten. De Universiteit Twente was vanmorgen niet bereikbaar voor commentaar. Maar een woordvoerder zei in de Volkskrant het volgende: “We beraden ons altijd zorgvuldig op de taalkeuze van de opleiding en daarbij nemen we natuurlijk de wetgeving in acht.”

‘Het tempo waarin opleidingen verengelsen is volstrekt onwenselijk’

BON wil op zijn minst dat universiteiten een pas op de plaats maken met de verengelsing van het onderwijs, maar daar blijft het niet bij. “Voor een deel zijn we ook gewoon voor terugdraaien”, zei hij in maart. “Het tempo waarin opleidingen verengelsen is volstrekt onwenselijk.”

Als voorbeeld noemde hij toen de Engelstalige masteropleidingen psychologie. “Het merendeel van de studenten komt gewoon op de Nederlandse arbeidsmarkt terecht en gaat ook niet door in de wetenschap. De studenten zijn juist gebaat bij een goede beheersing van het vocabulaire als ze met cliënten praten en met collega’s binnen instellingen.”

Steven van der Minne

Kansloos. Er is geen wettelijke norm overtreden, en als dat al wel zo zou zijn, is de bewijsvoering daartoe te ingewikkeld. Daarom kan een rechter in kortgeding een dergelijke vordering niet toewijzen. Of gaat het om een signaal aan de overheid?

2018-05-21 10:41:08