AMIB-studenten poolen en tafelvoetballen bijna 1.400 euro bij elkaar voor goede doel

VLNR: Luc, Marly en Joost

Potje tafelvoetballen of poolen met medestudenten aan het Stationsplein in Den Bosch? Dat is dan 50 cent per potje voor het goede doel. Het afgelopen studiejaar is al het geld opgespaard en deze week geschonken aan Campagneteam Huntington, aangedragen door derdejaarsstudent Commerciële Economie Luc de Wit.

2.786 potjes tafelvoetbal en pool zijn er het afgelopen jaar gespeeld. Dat leverde uiteindelijk 1393.89 euro op. Het afgelopen jaar mochten studenten en medewerkers goede doelen nomineren. Waaronder het campagneteam Huntington, dat deze woensdag de check overhandigd kreeg.

Huntington
Het goede doel werd genomineerd door student Luc. Een jaar geleden werd bij zijn 23-jarige buurjongen Joost de ziekte van Huntington geconstateerd. Dat kan gezien worden als een combinatie van Alzheimer, ALS en Parkinson. De ziekte is erfelijk, Joosts vader lijdt ook aan de ziekte van Huntington. “Joost heeft nog geen symptomen maar weet dat hij die over twintig jaar kan krijgen”, licht Luc toe. Hij kent Joost en zijn familie al van jongs af aan.

Vier miljoen euro
“Het is een schrijnende en mensonwaardige ziekte”, vertelt Luc. Er bestaat nog geen passende medicatie. Toch is er hoop voor Joost en circa 1.700 andere Nederlanders die aan Huntington lijden. Er zijn kansen om binnen tien jaar een geneesmiddel te ontwikkelen. Er is echter vier miljoen euro nodig om het onderzoek te financieren.

De vriendin van Joost, Marly van der Zalm, heeft een Getfunded campagne gestart om geld in te zamelen voor onderzoek naar de ziekte. Momenteel hebben ze €1265 opgehaald en daar komt nu €1393,89 bij vanuit AMIB. Luc: “Joost was aangenaam verrast door deze actie. Het is mooi dat hierdoor de campagne nog meer onder de aandacht gebracht kan worden.”

Luuk

Elk potje kost 50 cent hoe kom je dan ooit aan het bedrag ''€1393.89''