Zo wil Avans mailbommen in de toekomst voorkomen

Om een mailbom, zoals op 25 mei, in de toekomst te voorkomen, moeten studenten voortaan eerst toestemming krijgen van hun academie voor zij grote groepen via de Avansmail kunnen benaderen.

Na de mailbom in mei, rees bij velen de vraag: hoezo hebben studenten toegang tot alle mailadressen? In het kader van transparantie was dit mogelijk volgens een woordvoerder. Avans hield er verder geen rekening mee dat het ook ‘fout’ kon gaan. Ondanks meldingen van studenten over soortgelijke incidenten in het verleden, is Avans recentelijk pas tot actie over gegaan.

Simpel
De ‘oplossing’ is simpel: grote mailgroepen, ofwel distributielijsten in Avanstermen, zijn nog steeds te bereiken. Maar voor de mail daadwerkelijk verzonden wordt, staat deze eerst on hold in het systeem. De academie controleert eerst de geselecteerde mailgroepen en geeft al dan niet een akkoord voor het verzenden.

Lees ook: Avans mailbom: 5 belangrijke vragen beantwoord

Drempel
Omdat transparantie belangrijk is volgens de hogeschool, willen ze het nog steeds mogelijk houden voor studenten om grote groepen te bereiken. ‘De maatregel fungeert dus niet als een blokkade, maar als een drempel. Door mails tijdelijk ‘on hold’ te zetten en de student daarover te informeren, voorkomen we dat grote groepen studenten en medewerkers onbedoeld berichten ontvangen’, staat er op de website van Avans.

Maar waar 25 mei de mailbom uiteindelijk ontstond vanuit een sneeuwbaleffect doordat mensen in de mailinglist reply all kozen, is daar geen concrete maatregel voor. Terug te voeren naar de hier bovenstaande argumenten. “Acadamies moeten studenten informeren alle groepen in de BCC te plaatsen in plaats van in de CC”, noemt de persvoorlichter als maatregel. “Het gaat vaker goed dan fout en in onze ogen is dit de juiste oplossing.”

Deze maatregel geldt alleen voor studenten. ‘Medewerkers zetten vaker mailgroepen in en doen dat ook buiten hun eigen academie of dienst. Om het praktisch goed werkbaar te houden, kiest Avans ervoor om deze drempel niet in te zetten bij medewerkers.’

S

Voor de studenten vind ik dit een goed plan, maar wat de docenten betreft....... Ik heb vaak genoeg mails van docenten ontvangen die ik ten eerste al niet eens kende en ten tweede waarbij het onderwerp van de mail mij niet aanging (ook mails via BB).

2018-06-12 11:35:54

Informatica student

Dit had naar mijn idee al veel eerder gemogen, ik ben benieuwd hoe de policies worden ingesteld. Want als een mailinglijst in bcc staat dan kun je nogsteeds een reply all doen aan een groep waar je zelf in zit :/

2018-06-11 15:51:33