De toekomst van het onderwijs? Docent Bedrijfskunde skypet met 147 studenten tegelijkertijd

Joost van Hilst, docent bij de opleiding Bedrijfskunde in Breda, begon het studiejaar met een experiment. Hij gaf 147 studenten tegelijk les via Skype for Business.

Waarom besloot je om les te geven via Skype for Business?
“Wij als team stimuleren onderwijsinnovatie en ikzelf probeer van nature graag nieuwe dingen uit. Het hielp ook dat we stiekem voor het blok werden gezet, omdat een collega met vakantie was. Daardoor mocht ik de les strategisch management aan maar liefst 147 studenten geven. Dat vroeg om een radicale oplossing.”

Van Hilsts les was een ‘pressure cooker’, waarbij de studenten onder tijdsdruk ideeën genereren. De Skypesessie duurde twee uur. “Ik gaf steeds 10 minuten instructie, waarna de studenten 20 tot 30 minuten aan een groepsopdracht werkten. Na de online sessie hield ik een inloopspreekuur van twee uur. Van de veertig projectgroepen kwamen uiteindelijk zo’n zeven à acht projectgroepen langs met vragen. Tussendoor had ik tijd voor andere werkzaamheden.”

Vooraf stuurde de docent duidelijke instructies naar de studenten, zoals: ‘Het maakt niet uit waar jullie gaan zitten, maar zorg dat je per projectgroep achter een laptop zit, want er komen groepsopdrachten aan.’ “Ook heb ik aangegeven dat vragen alleen werden beantwoord tijdens het inloopspreekuur, en niet via e-mail of WhatsApp. Ik vind het belangrijk om studenten op zo’n moment persoonlijk te kunnen coachen.”

Hoe verliep de les?
“Boven verwachting. Ik zag dat iedereen was ingelogd en de techniek liet ons niet in de steek. Sommige studenten zaten slechts een paar meter verderop in een ander lokaal. Anderen zaten in Xplora of thuis. Hun geluid en beeld had ik expres uitgezet, anders zou het een kakofonie worden. De chatfunctie stond wel aan, maar die functie gebruikte ik alleen om korte technische vragen te kunnen beantwoorden. De hele sessie heb ik opgenomen, zodat studenten het naderhand kunnen terugkijken.”

‘Ze vonden het fijn dat de les plaatsonafhankelijk was en dat ze niet werden afgeleid door de rest van de klas’

De meeste studenten zijn erg positief over de lesvorm, blijkt uit een enquête die Van Hilst na de skypesessie stuurde. “Ze vonden het fijn dat de les plaatsonafhankelijk was en dat ze niet werden afgeleid door de rest van de klas. Hun aandacht was er veel meer bij. Een enkeling gaf aan liever een gewone les te willen. Maar dat houd je altijd. Geen enkele werkvorm past bij de gehele populatie. Daarom zoeken we continu naar de beste mix van werkvormen.”

Wat zijn voordelen van een Skypesessie voor studenten?
“Wat ik heel belangrijk vind, is dat de student in de lead is. Zo krijgen ze zelf de verantwoordelijkheid om met hun projectgroep achter een laptop te duiken. Organiseer het maar. Een ander voordeel is dat ze niet fysiek aanwezig hoeven te zijn. Dat zorgt voor minder afleiding en dus meer focus. En ze kunnen de opname op elk gewenst moment terugkijken. Bovendien bereidt het ze voor op het bedrijfsleven, waar Skype for Business gemeengoed is.”

‘Je bereikt in relatief korte tijd veel studenten, wat een enorme tijdwinst oplevert’

“Avans stimuleert het gebruik van digitale middelen. Onder andere Office 365, waar Skype for Business een onderdeel van is, geeft legio mogelijkheden. Niet ter vervanging van docenten, maar juist ter ondersteuning van docenten én studenten. Ons onderwijs kan en mag efficiënter en flexibeler. Laten we deze ‘nieuwe’ vorm van leren dan ook verder omarmen. Skype for Business geeft zo veel mogelijkheden. Je bereikt in relatief korte tijd veel studenten, wat een enorme tijdwinst oplevert. Ook kun je de sessies opnemen en collega’s om didactische of inhoudelijke feedback vragen. En de afwisseling maakt het vooral leuk.”

Welke tips heb je voor docenten die jouw voorbeeld willen volgen?

“Skype for Business is geen doel op zich, maar een middel om studenten te enthousiasmeren én activeren. Bedenk welke les zich leent voor deze werkvorm en welke instructies je aan je studenten geeft. Bereid je samen met je ICTO Coach voor. Bouw in de les iets in waardoor de studenten aan het werk zijn en het geen eenrichtingsverkeer wordt. Wil je de interactie vergroten, gebruik dan bijvoorbeeld een padlet, voor onderlinge kennisdeling. Rooster nadien een inloopspreekuur in. Dat is het moment waarop je als docent je meerwaarde kunt laten zien als coach. En zet vervolgens de student centraal door te vragen hoe zij het ervaren. Een enquête waarderen ze enorm.”

Deze tekst verscheen eerder op de website van BOOST IT.

Samira

Leuk artikel, interessant om te lezen, er staat volgens mij wel een foutje of wel in de titel of in het stuk. Het aantal studenten in de titel is 174 en in het stuk 147.

2018-09-18 16:21:11

Harry de Vries

Niet BOOST IT maar JOOST IT!

2018-09-18 14:27:18