Dutch Design Week: drijvende dakpannen voor als de dijken breken van oud-student Jolein

50 procent van Nederland loopt kans op overstroming, las oud-kunststudent Jolein Melis een half jaar geleden in de krant. Dat gegeven vormde de inspiratie voor haar afstudeerproject dat nu te zien is tijdens de Dutch Design Week in Eindhoven: Het Dakplan, een modulaire set dakpannen die in elkaar te schuiven zijn tot vlot.

“Ik las in de krant dat Nederland iedere dag kan overstromen. Zo’n 50 procent van de Nederlanders woont in een risicogebied. Maar 5 procent van de huishoudens heeft daar een noodpakket voor in huis. Een interessant gegeven”, licht Jolein haar project Het Dakplan toe, terwijl ze aanwezig is op de Dutch Design Week (DDW) om haar werk te presenteren. Samen met zeven andere alumni vertegenwoordigt zij deze week AKV|St. Joost in Eindhoven.

Beste nooduitgang
Op het moment dat Jolein het nieuwsbericht las, liep ze stage bij een routingbureau, “waar ik vooral bezig was met het ontwerpen van emergency-bordjes. Zo kwam het samen en bedacht ik: daar ga ik wat mee doen. Hoe kan ik mensen helpen en redden?”, vroeg Jolein zich af. “Wat is de beste nooduitgang als de dijken in Nederland breken?” Zo kwam ze uit bij het dak, waar de meeste mensen, die zullen handelen in stress, heen zullen vluchten.

Dubbele functie
“Het Dakplan bestaat uit een modulaire set dakpannen, hol en van plastic, die in elkaar te schuiven zijn tot vlot. Iedere dakpan heeft een drijfvermogen van 5 kilogram zodat je je drijfbare gewicht kunt samenstellen.”

Hoewel Het Dakplan volgens haar het reddingsmiddel is, heeft het nog een functie: mensen geruststellen door ze het gevoel te geven dat ze met hun dakpannen de ramp kunnen overleven. “Zo dient Het Dakplan dus fysiek maar ook mentaal als nooduitgang: het is een waarschuwing voor mogelijk gevaar, een motivatietechniek om slachtoffers op de meest veilige plek te krijgen en een reddingsmiddel om de ramp te overleven.”

G. Heinrichs

@H. Kroeze: wat een flauwe, betweterige reactie. Joleins oplossing lijkt me juist slim: iemand van 60kg die aan het verzuipen is, snapt meteen dat-i dan 12 van die 5kg-pannen aan elkaar moet klikken. Drenkelingen hebben nl. meestal geen Binas op zak.

2018-11-02 16:52:21

W.ps

Rustig aan meid! Ik denk dat het niemand wat boeit of jij haar wel of niet laat zakken.

2018-11-01 15:10:59

H. Kroeze

Bij mij zou deze student meteen gezakt zijn: hij gebruikt de verkeerde grootheid en de verkeerde eenheid. Er wordt de term 'drijfvermogen' gebruikt, waar een kracht wordt bedoeld. Een kracht wordt in Newtons gegeven, niet in kg (eenheid van massa).

2018-10-27 21:21:46