Kwakzalverprijs voor Hogeschool van Arnhem en Nijmegen

De Hogeschool van Arnhem en Nijmegen (HAN) heeft dit weekend de Meester Kackadorisprijs 2018 gewonnen voor de bevordering van kwakzalverij. Twee opleidingen verkopen onzin, vindt de jury.

Elk jaar reikt de Vereniging tegen de Kwakzalverij deze satirische prijs uit aan mensen of instellingen die de kwakzalverij bevorderen terwijl ze beter zouden moeten weten. De prijs gaat dus niet naar echte kwakzalvers, maar bijvoorbeeld naar politici, zorgverzekeraars en televisiemakers.

Deze keer ‘wint’ de Hogeschool van Arnhem en Nijmegen de prijs voor een opleiding tot verpleegkundige in de ‘complementaire zorg’ en een opleiding ‘neuro-linguïstisch programmeren’.

Etherische oliën
De niet-bekostigde opleiding ‘verpleegkundige complementaire zorg’ duurt twee jaar. Op de website staat: “Wil je meer bieden aan patiënten bij zaken als pijn, palliatieve zorg, stress, angst of slaapproblemen?” Studenten worden ingewijd in het gebruik van etherische oliën, haptonomie, ‘muziek, kleuren en vormen’ en meer.

De minor ‘neuro-linguïstisch programmeren’ maakt deel uit van het bekostigde onderwijs in het cluster human resource management. “Via Neuro Linguïstisch Programmeren leer je effectiever communiceren met jezelf en anderen”, staat op de website van de HAN.

Ratelband
De HRM-opleidingen zijn van overheidswege goedgekeurd “zonder goed te kijken naar welk koekoeksjong zich binnen die afdeling bevindt”, menen de anti-kwakzalvers. Het idee van neuro-linguïstisch programmeren is dat mensen zichzelf kunnen overtuigen dat ze dingen anders moeten doen of denken om van klachten af te komen. Ze moeten zichzelf als het ware opnieuw programmeren. “Het was Emile-Tsjakka-Ratelband, die in de jaren tachtig het NLP in ons land introduceerde met zijn boek De vuurloper”, schampert de jury.

Bestuurder Bridget Kievits van de HAN vindt de kritiek geheel onterecht, liet ze aan de vooravond van de uitreiking weten. “Maar als wij deze prijs dan toch hebben gewonnen, dan gaan we hem natuurlijk wel ophalen. Kunnen we gelijk de leden van die vereniging ons standpunt meegeven.”

‘Het “winnen” van deze prijs daarentegen geeft ons geen enkele aanleiding om iets te veranderen aan onze opleidingen’

De hogeschool gaat de opleidingen niet aanpassen, zegt Kievits: “Wij staan altijd open voor feedback en kritiek – zeker als die uit ons werkveld komt. Het ‘winnen’ van deze prijs daarentegen geeft ons geen enkele aanleiding om iets te veranderen aan onze opleidingen.”

De prijs is vernoemd naar een toneelstuk uit 1596: Een tafel-spel van Meester Kackadoris, ende een doof wijf met eyeren, waarin deze kwakzalver boeren wijsmaakt dat hij hun kwalen kan genezen. Kiespijn behandelt hij met peper in de kont.

W*M

....na 8 jaar studeren in de techniek zegt mijn werk-studie advies test op n1 haptoterapeut! :D gaan ze nu ook de studie-werk keuze test beklagen?

2018-10-09 15:18:14