Column: Sshht!

Zeker een paar keer per week ben ik in de trein te vinden. Meestal in het rustigste, fijnste en beruchtste plekje van de trein: de stiltecoupé. Altijd vergezeld door medereizigers met een eigen interpretatie van het woord stilte.

Kenmerkend voor dit type reiziger is dat hun oortjes of koptelefoon pas werken bij een geluid van 120 decibel, de behoefte hun hele levensverhaal te delen, aan de telefoon of aan een fysiek persoon, enorm groot is en dat ze niet beschikken over enig sociaal besef.

‘Achter die deur mag je je weekend in geuren en kleuren vertellen aan de persoon aan de andere kant van de lijn’

Mijn jeugdvoorbeelden zongen ooit: “Zou het niet beter zijn als wij voortaan verdraagzaam zijn?”. Nee. Een stiltecoupé is een stiltecoupé. Als je je daar niet aan wilt houden, is de volgende deur niet heel ver lopen. Achter die deur mag je je weekend in geuren en kleuren vertellen aan de persoon aan de andere kant van de lijn en de rest van de coupé. Of die daarop zitten te wachten is dan vraag nummer twee, maar dan kan je ze in ieder geval naar de stiltecoupé verwijzen.

Dus iedereen het land uit, behalve de machinist, de conducteur en ik. Zodat ik me, volledig in stilte, druk kan maken over het feit dat ik waarschijnlijk mijn overstap ga missen, mijn tentamen van straks veel meer voorbereiding nodig had en wat ik zaterdagavond aan ga doen. Maar dan wél in een doodstille stiltecoupé.

Annabel Teunissen is eerstejaarsstudent Communicatie in Breda. Deze column is geschreven voor de module ‘Persoonlijk Leiderschap’ waarbinnen de opleiding Communicatie en Punt gezamenlijk studenten leren columns te schrijven.

Leo

Dag Annabel, Wat is jouw verhaal herkenbaar. Ik heb de gewoonte om mensen aan te spreken op hun gedrag. Dat leidt soms tot heftige reacties. Kan er een boek over schrijven inmiddels, maar daar is hier geen ruimte voor. Leuk om je artikel te lezen!

2018-11-13 15:18:07

Lisa Bolluijt

Leuk geschreven! Zó herkenbaar!!!

2018-11-08 15:05:55