Studenten Social Work organiseren themadag over Jemenitische burgeroorlog

Wat doen we met Jemen? Met die vraag houden Babs Loos, Chinon Schouten, Tom de Voogd, Luka van Zutphen en Jarvie Peters, studenten Social Work Den Bosch, zich bezig. Samen met docent Loïc van Eyk organiseren de vijf studenten op 12 december een themadag over het land waar al sinds 2015 een dodelijke, stille oorlog woedt.

Het idee voor de themadag komt van Loïc van Eyk. “In het NRC zie ik vaak artikelen van Carolien Roelants over Jemen. Ik begon me af te vragen wat we konden doen, dus die vraag ben ik in mijn lessen gaan stellen.” Hij vond studenten Babs, Chinon, Tom, Luka en Jarvie bereid om samen over het probleem na te denken. “Eerst hadden we geen idee wat er daar aan de hand was, het is weinig in het het nieuws”, vertelt Jarvie. “Toen Loïc dat aan ons uitlegde, schrokken we en wilden we graag wat doen.”

Jemen1212
De studenten besluiten een themadag te organiseren op 12 december: Jemen1212. “Daar nodigen we sprekers uit die een antwoord hebben op de vraag.” Hoewel de studenten nog maar net bezig zijn, hebben ze al een indrukwekkende rij sprekers gestrikt: Sadet Karabulut, Tweede Kamerlid van de SP, wetenschapster Marina de Regt en vertegenwoordigers van diverse hulporganisaties.

In aanloop naar de themadag organiseren de studenten ook vijf workshops waar deelnemers worden aangemoedigd om zelf in actie te komen. De ideeën die hieruit voortkomen worden op 12 december gepresenteerd.

‘We hadden geen idee wat er aan de hand was, het is weinig in het nieuws’

Veel pijn
Zahra* is eerstejaarsstudent bij Avans in Den Bosch en heeft veel familie wonen in het oorlogsgebied. Ze is door Loïc van Eyk uitgenodigd om de vijf studenten over de oorlog te vertellen, een indrukwekkend moment. “Laatst is een neef van mij omgekomen bij een bombardement. Hij rende een gebouw in om mensen te waarschuwen maar is toen zelf onder het puin bedolven.” De studente is erg blij met de themadag. “Het voelt als erkenning van de hel die mijn familie doormaakt. Dat daar nu nog zo weinig aandacht voor is, doet veel pijn.”

Vergeten oorlog
Jemen is een verscheurd land. Sinds 2015 strijden door Iran gesteunde Houthi-rebellen, lokale krijgsheren, extremistische groepen en het door Saudi-Arabië gesteunde regeringsleger om de macht. Hongersnood en dagelijkse bombardementen bedreigen het leven van zeker 14 miljoen Jemenitische burgers, de Verenigde Naties spreken van de grootste humanitaire crisis sinds de Tweede Wereldoorlog. Omdat Saudi-Arabië het land hermetisch afsluit komen er nauwelijks journalisten binnen om verslag te doen en krijgt de oorlog weinig aandacht.

Zelf meedoen
Wie zelf ook graag meedenkt over Jemen kan meedoen aan één van de vijf workshops over Jemen en natuurlijk naar de themadag op 12 december komen. Deze vindt plaats op Avanslocatie Onderwijsboulevard 215 in Den Bosch. Deelname is gratis.

*Omwille van Zahra’s privacy is haar naam gefingeerd. Haar echte naam is bij de redactie bekend.

Stefan

De ene ramp vergroten we uit, de andere ‘vergeten’ we. Hoe media een grote rol speelt bij de vorming van je wereldbeeld. Is het gebrek aan evenwichtige en gebalanceerde journalistiek geen drijfveer om opleiding journalistiek in huis te halen?

2018-11-14 09:42:08

Femke Gijsbers

Wat goed dat er nu ook via dit kanaal aandacht voor deze vreselijke humanitaire ramp komt. Dank voor alle getoonde interesse. Mocht je meer willen dan erover lezen, doe mee en kom in actie!

2018-11-13 14:25:56