3 ideeën om Avans gezonder te maken

Nederland moet gezonder worden. Om dit te bereiken, sloot de overheid onlangs een preventieakkoord met de voedingsindustrie. John Dierx, lector Leven Lang in Beweging, zit vol ideeën om Avans ook gezonder te maken.

“De overheid wil van de gezonde keus, de makkelijke keuze maken”, vertelt Dierx, die afgelopen dinsdag een open college hield over het preventieakkoord. “Dat is al te zien in supermarkten, waar tabak niet meer in de schappen ligt, maar achter slot en grendel. Een (gestopte) roker komt zo tijdens het boodschappen doen niet in verleiding om toch weer een pakje sigaretten te kopen.”

De lector wil deze werkwijze ook bij Avans toepassen. Als het aan hem ligt, wordt ongezond eten in de kantine duurder, heel Avans rookvrij en moeten studenten in de lessen meer bewegen. De kans dat hij zijn zin krijgt, is groot. Dierx is namelijk één van de aanjagers van Avans Vitaal, de werkgroep die de hogeschool gezonder moet maken.

John Dierx, Lector Leven Lang in Beweging

‘Je moet af en toe lekker uit je plaat kunnen gaan’

Kantine
Naast een prijsverhoging voor ongezond eten, wil de lector ook graag dat gezond eten actiever wordt aangeboden. “Ik hoop dat het ongezonde eten straks allemaal in een hoekje ligt, terwijl het gezonde eten mooi wordt uitgestald. Hierover gaan we in gesprek met cateraar Eurest.”

Hij wil niemand betuttelen: “We willen niets verbieden. Je moet af en toe lekker uit je plaat kunnen gaan. Er is niks mis mee om jezelf af en toe te trakteren op een broodje kroket. Daar moeten we dan ook niet moeilijk over doen. Het gaat erom dat je dat niet elke dag doet.”

Rookverbod
Wat rokers betreft, heeft de lector en andere boodschap. “Elke sigaret die je rookt, is slecht. Daarom willen we Avans rookvrij maken. Om dat voor elkaar te krijgen, moeten we ook in gesprek met de rokers. Zij worden vaak met de nek aangekeken, terwijl het ook gewoon mensen zijn. Bovendien is stoppen met roken hartstikke moeilijk, daar moeten we oog voor hebben.”

Kritiek op preventieakkoord
“Er is nogal wat kritiek op het preventieakkoord”, vertelt de lector, die afgelopen dinsdag een open college hield over het akkoord. “Aan de ene kant zijn er een heleboel gezondheidsorganisaties die vinden dat de afspraken niet ver genoeg gaan. Aan de andere kant zijn er veel mensen die helemaal niet willen dat de overheid zich met hun gezondheid bemoeit.” Daar komt bij dat de voedingsindustrie ook mee onderhandelde. Het resultaat is een akkoord met weinig concrete maatregelen. “Een kritiek die je veel hoort is: nou moet het allemaal nog gebeuren.”

Bewegen
Roken is slecht en zitten is het nieuwe roken. Dierx: “Nu is het nog normaal om weinig te bewegen, dat moet anders. Studenten moeten van hun kont af.” Om dit voor elkaar te krijgen, experimenteerde de lector met ledlampen en sensoren op de trappen  van het Avansgebouw aan het Hervenplein. Wie de trap nam, activeerde de lichtjes. Wat bleek: derdejaarsstudenten namen vaker de trap.

Daarnaast is Avans Vitaal ook bezig met ideeën voor in de les. Studenten moeten minder zitten en meer staan, vindt Dierx: “Discussies kun je bijvoorbeeld ook voeren zoals in het Lagerhuis, waarbij studenten moeten staan om het woord te krijgen. Uiteindelijk gaat het er ons om dat de student achter de computer vandaan komt en in beweging blijft.”

Lees ook:

anthony

In het bedrijfsleven komen er steeds meer eisen over ergonomische werkplekken, echter word er niet gekeken naar studenten die net als kantoor personeel soms uren aan een stuk zitten.

2019-01-18 14:44:03

anthony

misschien tijd om net als de kantoren bij bedrijven te gaan denken aan sta desks. de tafels en stoelen die momenteel bij Avans (onderwijsboulevard) gebruikt worden zijn toch al niet geschikt voor de meeste leerlingen.

2019-01-18 14:42:24