Landelijke onderwijsstaking: weinig animo onder Avansdocenten

Maar weinig docenten lijken bereid om op 15 maart te staken, blijkt uit een rondgang. “Ik heb niet veel te klagen.”

“Vergeleken met het basisonderwijs hebben wij het hartstikke goed”

Marije Boelaars, docent bij Academie voor Gezondheidszorg
“Toen ik op de radio hoorde dat ook het hbo gaat staken, was ik verrast. Vergeleken met het basisonderwijs hebben wij het hartstikke goed. Daarom vind ik niet dat ik recht heb om te staken. Verder leeft het onderwerp bij ons op de academie totaal niet. Sommige collega’s weten niet dat er een staking is, niemand praat erover.”

“Het beroep is zo mooi, helaas wordt het uitgekleed”

John Nova, oud-docent bij Academie voor HRM & Bedrijfskunde
“Zelf ben ik met pensioen en verzorg ik alleen nog maar de tentamens, maar als ik hier nog werkte, zou ik direct staken. Het beroep is zo mooi, helaas wordt het uitgekleed. Alles wordt gecontroleerd en vastgelegd. Men stelt controle boven professie en vertrouwen, dat is ontzettend jammer. Daarbij krijgen we ook ontzettend weinig betaald. Ze verwachten hoogopgeleid personeel, maar nieuwe docenten komen binnen op schaal tien. Doorgroeien naar schaal twaalf is bijna onmogelijk, daar moet je God voor zijn en ontzettend slijmen bij je baas.”

“Ik heb niet veel te klagen”

Jasper van Rosmalen, docent bij Academie voor Industrie & Informatica
“Ik ben vakbondslid maar weet nog niet of ik ga staken. Ik heb niet veel te klagen. Het is waar dat de werkdruk hoog is, maar dat komt niet door onwil van de academiedirectie of gebrek aan budget. Er is simpelweg een tekort aan goede ICT-docenten. Daar komt bij dat ik me loyaal voel aan mijn studenten. Als ik staak missen zij een lesdag. Bovendien ben ik, de werkdruk daar gelaten, blij met mijn werk. Ik word vrijgelaten, dat is erg prettig. Wél voel ik me solidair met andere collega’s op academies of scholen waar alles minder goed is geregeld. Door met zijn allen te staken, sta je sterk.”

“Het is makkelijk om te klagen, maar er gaat veel goed”

Ben ter Denge, docent bij Academie voor Bouw & Infra
“Staken vind ik flauwekul, ik heb er geen reden voor. Het is makkelijk om te klagen, maar er gaat veel goed. Wel vind ik het aantal contacturen te laag. Dat moet meer, maar daar gaat de staking niet over. En als ik ga staken, krijgen de studenten nog minder les. Misschien een goed idee: verhoog het aantal contacturen naar 25 per week en maak hbo-bachelors één jaar korter. Het geld dat je daarmee bespaart, mag naar het basisonderwijs. Daar hebben ze het hard nodig.”

“Bij Avans is al veel aandacht voor werkdruk”

Anke van Lokven, docent bij Academie voor Ondernemen, Marketing en Innovatie
“Staken vind ik niet nuttig. Hoewel ik nu een flinke werkdruk heb, vertrouw ik erop dat het goed komt. Bij Avans is er namelijk al veel aandacht voor werkdruk. Een hoger salaris is altijd welkom, maar voor mij is dat geen prioriteit. Ik ben docent geworden omdat ik een bijdrage wilde leveren aan de maatschappij, niet omdat ik geld wilde verdienen.”

“Als je wilt dat er dingen veranderen, kun je daar met het management over praten”

Herman Evers, docent bij Academie voor Industrie & Informatica
“Ik ga niet staken want ik ben tevreden over mijn cao. Collega’s die wel staken, snap ik niet. Als je wil dat er dingen veranderen, kun je daar met het management over praten. Daar hoef ik geen rondje Den Haag voor te doen. Ik snap wél dat basisschooldocenten gaan staken, zij hebben ook een heel andere cao.”

Ga jij wel staken? Laat het weten in een reactie hieronder!

Martin

Dit lezende lijkt het wel alsof van Engelshoven het geld voor meer basisschool-leerkrachten prima bij het hbo weg kan schaven. Staken mensen! Anders is de koek dadelijk op en staat je baan wel ineens op de tocht!

2019-02-07 21:44:53

T.C. Vorst

Teleurstellend. Zo te lezen snappen meerdere collega's het niet: je staakt niet alleen omdat je zelf het niet goed hebt, maar als steun voor collega's in het onderwijs die het niet goed hebben. En die zijn er genoeg, zeker in het basisonderwijs.

2019-02-07 09:22:33