Avansvoorzitter Paul Rüpp neemt ferm afstand van meldpunt voor linkse docenten: ‘Verklikkerscultuur past niet bij Avans’

Paul Rüpp, bestuurvoorzitter van Avans, heeft vandaag in een speech ten overstaan van zo’n 1500 Avansmedewerkers afstand genomen van het door Forum voor Democratie geïnitieerde meldpunt voor linkse docenten. “Het gif van de angst om je mond te houden heeft in het Duitsland van de jaren 30 niet tot het beste onderwijs geleid.”

Een groot deel van de medewerkers van Avans is vandaag in Den Bosch op de jaarlijkse Onderwijsdag. Het overkoepelende thema is de toekomst van het onderwijs. “De toekomst begint in het verleden”, opent Rüpp en neemt daarbij het publiek mee langs de Eerste en Tweede Wereldoorlog.

‘Momenteel zien we een groeiende onderstroom van ontevredenheid en verongelijktheid van mensen die zich niet gezien en erkend voelen’

“Ook nu zijn het roerige tijden. We moeten ons realiseren wat onze taak en opdracht is in het onderwijs. Wij zijn een belangrijke factor in het opleiden van mensen, het bouwen aan een samenleving. Daar heb je mondige en kritische burgers voor nodig. Momenteel zien we een groeiende onderstroom van ontevredenheid en verongelijktheid van mensen die zich niet gezien en erkend voelen. Die onderstroom voelt zich verlaten, als je die onderstroom activeert kunnen er vreemde dingen gebeuren zoals we zien bij de gele hesjes in Frankrijk en de Brexit.”

Barack Obama
“De eerste die de onderstroom activeerde was Barack Obama”, zegt Rüpp. Hij vertelt over een verkiezingsbijeenkomst waar hij bij was. “Het was een mix van popfestival en kerkdienst. Toen het afgelopen was kreeg iedereen een sms’je. ‘Fijn dat je er vanavond was en ga morgen stemmen. Jullie kunnen het verschil maken en zijn de toekomst van Amerika.’ Dat handige gebruik van data en die persoonlijke benadering is later ook ingezet bij onder meer de Brexit door de leaveparty die ontdekten dat een groot deel van de potentiele stemmers al jaren niet meer ging stemmen. Die hebben ze met de slogan Take Back Control benaderd. Die stemmen hebben uiteindelijk de doorslag gegeven. Het activeren van de onderstroom is ook helemaal niet nieuw. Je ziet het terug in alle revoluties. Dat waren de gele hesjes van destijds.”

Paradox
Rüpp spreekt van een paradox in onze maatschappij. “Enerzijds hebben we de mond vol over de inclusieve samenleving, anderzijds sluiten wij, gestudeerden, mensen met een goede baan die niet afhankelijk zijn van Ryan Air, die elektrisch kunnen rijden en biologisch kunnen eten een hele sociale onderklasse uit. Die haakt af. Daar komt voor mij de opdracht voor het onderwijs om de hoek kijken.”

‘We moeten terug van een ego-systeem naar een eco-systeem’

Verklikkerscultuur
Volgens de bestuurder kun je spreken van een identiteitscrisis van de samenleving. “Nationalisme is niet ver weg. De wereldoorlogen van de twintigste eeuw laten zien waar dat toe kan leiden. We moeten terug van een ego-systeem naar een eco-systeem. Studenten confronteren met verschillende opvattingen. Haal ze uit hun comfortzone. Niet door te indoctrineren, zoals sommigen beweren, maar door een heldere positie in te nemen. Door vragen te stellen. Dat moet je in een veilige omgeving kunnen doen. Daar hoort geen verklikkerscultuur bij. Het gif van de angst om je mond te houden heeft in het Duitsland van de jaren 30 niet tot het beste onderwijs geleid.”

Lars

Vind het belachelijk dat er gelijk weer referenties worden gemaakt naar 'de jaren 30 van de vorige eeuw'. Er moet maar eens gestopt worden met die nazi-vergelijkingen elke keer, echt schandalig dat dat er bij moet worden gehaald.

2019-04-11 11:31:21