Meer vrouwen in de techniek? Dat begint bij Avans

illustratie: Janine Jansen

Dat de techwereld er eentje is van mannen, is geen nieuws. Sommige bedrijven zijn zo wanhopig in hun zoektocht naar meer diversiteit, dat ze zich genoodzaakt zien om een vrouwenquotum in te stellen, zoals de Technische Universiteit van Eindhoven. Maar volgens Informaticastudenten Anjuli Jhakry en Tessa Numan moet je het tekort aan vrouwen bij de bron aanpakken, namelijk bij de opleidingen. Daarom organiseren de eerstejaarsstudenten een speciale dag waarop ze de vrouwen van hun opleiding met elkaar verbinden.

Voor elke zestig studenten van de opleiding Informatica bij Avans, zijn er slechts twee of drie vrouw. Dat kan volgens Anjuli en Tessa veel beter, want Informatica is interessant, uitdagend en biedt bovendien veel kansen voor de toekomst. En met een diverser team kom je sneller vooruit.

‘Als ik geen motivatie meer had, wist Tessa me er toch doorheen te slepen’

Volgens Anjuli en Tessa komt het tekort aan vrouwen niet door desinteresse. “Op de open dag van Avans waren er best veel vrouwelijke geïnteresseerden”, vertelt Anjuli. “Maar ze kwamen binnen, keken om zich heen en zagen vooral jongens. Ik kreeg vervolgens heel vaak de vraag: ‘Komen er alleen jongens op deze opleiding af?’. Als ik dan vertelde dat we maar met een paar meiden zijn, keken ze snel verder bij een andere opleiding.” En dan zijn er ook nog best wat afhakers. Tessa: “Van de vrouwen die zich inschrijven stopt een deel, vaak al tijdens het eerste jaar.”

Mannencultuur
Dat heeft volgens de twee alles te maken met de mannencultuur bij Informatica. Vrouwen voelen zich sneller oncomfortabel in een mannenwereld, denken de studenten. “Ik snap het heel goed”, zegt Tessa. “Als jij als enige vrouw in een klas vol jongens zit, dan is de kans groot dat je weinig raakvlakken met ze hebt en dat jij je minder thuisvoelt. Voor sommige studenten is het dan lastig om gemotiveerd te blijven.”

Anjuli zegt dat het contact met Tessa daarom heel belangrijk voor haar is: “We hebben elkaar echt gevonden. We zijn samen het jaar doorgekomen. Als ik geen motivatie meer had, wist Tessa me er toch doorheen te slepen. En andersom was dat ook zo.” Tessa vult aan: “We leerden zo hoe waardevol het contact is met iemand die een soortgelijke ervaring heeft.”

Langzaam rijpte bij de twee het plan voor een vrouwendag bij hun opleiding. “Het doel is om vrouwen met elkaar te verbinden, zodat we elkaar kunnen steunen en versterken”, vertelt Tessa. “En om ervoor te zorgen dat vrouwelijke eerstejaarsstudenten zich gesteund voelen”, zegt Anjuli.

Lacherig
Zelf merkt Tessa dat er een hoop mannelijke studenten zijn die vrouwen minder serieus nemen. “Dan doen ze lacherig als je een vraag stelt, of maken ze een seksistische opmerking.” En volgens Anjuli zijn er ook mannen die het minder goed kunnen hebben als een vrouwelijke student het goed of beter doet.

Toch benadrukken beide studenten dat veel mannelijke medestudenten de meerwaarde zien van diversiteit. Anjuli: “Vrouwen hebben een andere kijk op dingen. In een divers team, van mannen én vrouwen heb je verschillende zienswijzen. Zo kom je sneller tot een oplossing, of wordt je product beter.”

Als de vrouwendag van Informatica een succes wordt, willen de studenten er ook andere opleidingen van de academie bij betrekken. Anjuli: “Zowel Business IT & Management als Technische Informatica zijn enthousiast. Het zou mooi zijn als we op termijn zelfs een studentenvereniging kunnen oprichten.”

Quotum Eindhoven
Over het besluit van de Technische Universiteit van Eindhoven om voortaan alleen maar vrouwen aan te nemen, zijn de studenten minder enthousiast. Tessa: “Het is goed bedoeld natuurlijk, maar er wordt vaak al naar vrouwen gekeken van: jij bent alleen aangenomen om je geslacht. Als er dan ook nog een quotum komt, dan wordt de argwaan alleen maar groter.

Ook Anjuli vindt het een sympathiek idee, maar denkt dat het in de praktijk niet gaat werken. “Er zijn nu eenmaal weinig technisch opgeleide vrouwen. We moeten eerst zorgen dat het aandeel vrouwelijke studenten toeneemt. Dan worden bedrijven op de lange termijn ook diverser.”

De vrouwendag van Informatica vindt plaats op 3 september. Het doel is om vrouwelijke studenten met elkaar te verbinden. Meer info volgt in augustus.

Tom van Gele

Gadverdamme, wat een linkse propaganda. Laten we het proces vooral niet organisch houden. Ne, we moeten meer vrouwen in de techniek hebben... waarom? Moeten we ook meer mannen in de nagelsalons hebben? Bah, linkse nonsense.

2019-08-22 13:40:47

Karin Saris

Een heel goed initiatief! Zorg ervoor dat die verbinding blijft als je gaat werken, pas toen werd ik die vrouw, ipv die technicus, sommige mannen waren superpositief, andere supernegatief. Zorg dat je elkaar dan kunt steunen, dat heb ik zelf gemist.

2019-06-30 09:56:43

Adea van Doorn

Beste Tessa en Anjuli, Wat een goed initiatief! Veel succes met de dag. Groet Adea van Doorn

2019-06-27 13:00:33