Studenten Business Innovation doorbreken taboe op ongesteldheid in India

Drie derdejaarsstudenten Business Innovation binden de strijd aan tegen ongesteldheidsdiscriminatie in India. Ze ontwikkelden een menstruatie-armband en lespakket om het taboe op ongesteldheid te doorbreken.

“Veel vrouwen in India worden gezien als onrein als ze ongesteld worden”, vertelt Loes van den Berg. “Ze moeten in die periode buiten slapen of mogen niet naar school. Per jaar missen ze daarom bijna drie maanden school. Dat is voor ons onvoorstelbaar. Als wij één dag missen, lopen we al achter. Veel vrouwen hebben daarom weinig kans op goede scholing en ontwikkelen zich niet verder.”

“Door het taboe is er bovendien een gebrek aan hygiëne”, legt Iris Bouman uit. “Veel vrouwen gebruiken daarom vieze doeken en lopen kans op vreselijke infecties. Als zij zich bewust worden van het gevaar, wordt er al veel leed voorkomen.

Het initiatief noemen de studenten Girl. Met hun armband en lespakket hopen Loes van den Berg, Iris Bouman en Leonie van Gestel vrouwen op het Indiaanse platteland te leren over menstruatie en daarmee het taboe op ongesteldheid te doorbreken. Drie kleuren houten kralen vertegenwoordigen de maandelijkse cyclus waar elke vrouw doorheen gaat. Rood staat voor menstruatieperiode, wit is neutraal en groen betekent vruchtbaarheid. Elk kraaltje staat voor één dag. Met een hangertje kan iedere gebruiker de eigen cyclus bijhouden.

De armband waar Loes, Leonie en Iris ongesteldheidsdiscriminatie mee te lijf gaan.

Vreselijke infecties
De studenten leveren hun armband met een simpel lespakket om zodat vrouwen leren wat menstruatie is. Loes: “Menstruatie is niet onrein, het is een simpel biologisch proces waar iedere vrouw maandelijks doorheen gaat.”

De studenten werken samen met de Indiaas-Nederlandse Namita Krul-Taneja om de bandjes te verspreiden. Krul-Taneja ontwikkelde de app Meri Body (Hindi voor mijn lichaam) om vrouwen in India te onderrichten over ongesteldheid. “Namita was eerst sceptisch”, herinnert Leonie zich. “Ze dacht: wat kunnen drie studenten bereiken in zo’n korte tijd? We bleven aandringen. We lieten onze docent met haar bellen en namen regelmatig zelf contact op. Uiteindelijk ging ze overstag en ze is erg enthousiast! Veel vrouwen in India hebben namelijk geen smartphone. Met een armband kun je hen ook bereiken.”

Eerste prijs
Ook bij Avans is er nog te weinig aandacht voor ongesteldheid, menen de studenten. “Mensen hebben het er liever niet over”, vertelt Iris. “Er ontbreken voorzieningen. Als je hier ongesteld wordt, kun je nergens maandverband of een tampon vinden. Eigenlijk moet dat als vanzelfsprekend bij alle vrouwentoiletten hangen.”

Loes, Iris en Leonie ontwikkelden Girl voor het studieproject over duurzame ontwikkeling. Een half jaar lang werkten alle derdejaarsstudenten Business Innovation aan duurzame innovaties die aansluiten op de duurzaamheidsdoelen van de Verenigde Naties. Deze doelen gaan over milieu, armoede, (vrouwen)rechten en onderwijs.

Na de uitreiking vertelde Iris het publiek over Girl

Afgelopen woensdag pitchten alle studenten hun innovaties aan een jury. Deze bestond uit een docent en twee afgevaardigden uit het bedrijfsleven. Het initiatief Girl werd verkozen tot de beste innovatie en won daarmee een mooie prijs: coaching van het College van Bestuur van Avans met het verder ontwikkelen van Girl. De prijs werd uitgereikt door Avansbestuurslid Jacomine Ravensbergen.

Jolanda

Interessant initiatief! Denken jullie dat, in het platteland, meisjes armbanden te drageb en scholen de pakketten zullen aannemen? Ben benieuwd!

2019-06-29 12:13:10

Marjon van der Harst

Wat een goed initiatief! Zelf maak ik cyclusarmbandjes met meiden van rond 11 jaar, tijdens informatieconsulten in de huisartspraktijk in de Cycluscirkel. Ik ben benieuwd of de armbandjes op elkaar lijken?

2019-06-20 15:45:42

Ruud

Volgens mij is een persoon afkomstig uit India een Indiase en geen Indiaanse. Verder een interessant stuk en goed project!

2019-06-14 13:30:48