Studenten pakken open dag van opleiding Communicatie aan: ‘Dit moet anders én vooral beter kunnen’

Avansstudenten Noa Hermans en Pien Steenbeek hebben de open dag van de opleiding Communicatie in Breda helemaal omgegooid. Op zaterdag 9 november opent Avans Hogeschool de deuren voor potentieel nieuwe studenten. “Bij vorige open dagen dachten wij: dit moet anders én vooral beter kunnen”, vertelt Noa.

De opleiding Communicatie heeft een projectbureau opgezet waarin praktijkopdrachten uitgezet worden onder studenten. Laatstejaars Noa: “Het bureau dient als een soort schakel tussen studenten en het werkveld, waarbij wij nu als zzp’ers zijn ingehuurd. Pien en ik zijn allebei al vier jaar actief bij de studievereniging Comm.on dus we zijn altijd bij de open dag aanwezig. We dachten vaak: dit moet anders én beter kunnen. Met deze opdracht konden we het flink onder handen nemen.”

Opleiding op de schop
De twee studenten nemen de hele open dag van hun opleiding op de schop. “Normaal was er bijvoorbeeld een inlooplokaal waar borden met posters hingen. Ook stond er een tafel met wat studieboeken en een paar statafels. Dat was het dan, meer was er niet. Wij hebben nu een looproute gemaakt voor de aankomende studenten. De borden dienen als wanden waarop we vier platen hebben laten drukken die elke een fase van de opleiding uitbeelden. De bezoekers doorlopen dus letterlijk de opleiding. Als ze de hele route hebben uitgelopen, komen ze bij de studenten en docenten uit om vragen te stellen.”

‘Je ervaart letterlijk wat je gaat leren’

Behalve de opmaak van het lokaal, hebben Pien en Noa ook gekeken naar de inhoud van de open dag. “Het is vaak wat vaag wat de studie Communicatie precies inhoudt. We hopen vooral dat de studenten een beter beeld krijgen van de opleiding. Wij hebben geprobeerd de theorie die we tijdens de studie hebben geleerd echt toe te passen op de open dag. In leerjaar 2 behandelen studenten bijvoorbeeld gedragsbeïnvloeding en dat komt op de open dag al terug. Zo kunnen we tegen de bezoekers zeggen: je hebt net dit doorlopen, dat is wat je leert bij Communicatie. Het inkooplokaal wordt een ‘showroom’ van de opleiding. Je ervaart letterlijk wat je gaat leren. De dag heeft echt samenhang met het studieprogramma zelf. Het wordt meer één geheel dan het eerst was.”

Pittige klus
Waar komt het idee voor deze nieuwe open dag vandaan? “In eerste instantie kwam het idee vanuit ons, maar we hadden meer nodig om tot een hele nieuwe dag te komen. Daarom hebben we interviews afgenomen met huidige eerstejaarsstudenten om te peilen hoe zij de open dag ervaarden en wat voor verbetering zij erin zagen.”

“Het is enorm veel werk om alles opnieuw aan te pakken”, vertelt Noa lachend. “Pien en ik dachten eerst: het idee is er al, dus het moet op deze manier en dan komt het wel goed. Uiteindelijk is het een hele klus, omdat we met veel partijen en informatie te maken hebben. Het is pittig, maar aankomende zaterdag zijn wij er ook bij en we hebben er vertrouwen in dat het concept overkomt.”

Ester van Dam

Studenten die dit willen en kunnen: een mooiere reclame kan een opleiding zich toch niet wensen. Bedankt, Noa en Pien!

2019-11-08 23:06:06

Ward de Moor

Naomi in mijn eerdere reactie moet natuurlijk Noa zijn, excuus!

2019-11-08 22:29:55

Ward de Moor

Wauw Naomi en Pien, het zelfbewustzijn spat ervan af! Hulde.

2019-11-08 22:27:29

Cyndra

Jullie hebben goed werk verricht!!

2019-11-08 22:00:00

Heleen Torringa

Kritische Communicatiestudenten mét lef in actie! Jullie bewijzen hiermee waar de opleiding voor staat. Trots!

2019-11-08 19:47:18

Wendy Schmidt

Zo fijn dat Noa en Pien ons geholpen hebben. Zij weten wat onze nieuwe studenten willen weten... dank!

2019-11-08 19:28:17

Wendy Schmidt

Zo fijn dat Noa en Pien ins geholpen hebben. Zij weten wat onze nieuwe studenten willen weten... dank!

2019-11-08 19:26:42

Harold

Goed initiatief Noa en Pien. Super mooi ook dat jullie de kern van de leiding zichtbaar maken in jullie invulling van het inlooplokaal. Complimenten!

2019-11-08 19:24:32