Studentondernemer Pim laat als eerste duurzame kleding volledig in Nederland maken

Avansstudent Pim van Boxtel is met zijn bedrijf DutchCraft de eerste met duurzame kleding volledig gemaakt in eigen land. “Het was een risico, maar ik geloofde erin en wilde ermee doorgaan.”

De eerstejaars Commerciële Economie in Den Bosch startte anderhalf jaar geleden met zijn bedrijf. “Je ziet een grote trend van biologisch eten en dergelijke, maar kleding loopt best achter op het gebied van duurzaamheid”, vertelt Pim. “Ik wilde graag een puur Nederlands product maken, een eerlijk product gemaakt in eigen land. Om de lokale economie te steunen en het ambacht van kleding maken weer terug te halen naar Nederland, want het is een oud beroep dat je bijna niet meer ziet. Het katoen waar ik mee werk voor de T-shirts is verbouwd met de strengste biologische richtlijnen die er zijn, de Global Organic Textile Standard. Er is geen chloor of pesticide voor de stof gebruikt. Ik wilde gewoon alles goed doen wat ik goed kón doen.”

‘Elk atelier vertelde: ‘Je bent gek dat je dit doet’

Lastige zoektocht
Pims idee was goed, maar de uitvoering bleek een stuk lastiger. “Ik heb op het punt gestaan om te stoppen. Ik kon geen atelier vinden dat die honderden aantallen in Nederland kan maken. Elk atelier vertelde: ‘Je bent gek dat je dit doet. Ga naar Turkije, Bangladesh of Portugal.’ Maar ik had zo lang over mijn idee nagedacht dat ik toen niet wilde stoppen. Op een gegeven moment had ik een proefmodel ontvangen van een atelier en dat viel helemaal uit elkaar. Toen zakte de moed wel even in mijn schoenen. Maar ik ben doorgegaan en heb uiteindelijk met veel moeite het juiste atelier gevonden.”

Het gaat Pim er niet om bakken met geld te verdienen met zijn bedrijf. “De milieuvriendelijke stof die ik gebruik is duur, maar ik wil nergens op inleveren. En dat ga je wel doen als winst op de eerste plaats staat.” Sinds kort hanteert DutchCraft een andere prijsstrategie. “Ik koos eerst voor een prijs die voor iedereen betaalbaar moet zijn. Nu ga ik echter een hogere prijs uitproberen, want met DutchCraft verkoop ik een premium goed. Het bedrijf verkoopt producten in een niche, een kleine sector, waarin ik me wil richten op de onderscheidbaarheid en het beeld van duurzaamheid wat DutchCraft neer wil zetten.”

De klanten van DutchCraft zijn vooral mannen en vrouwen van middelbare leeftijd met een milieubewuste en duurzame leefstijl. “Ik dacht eerst dat mensen van rond de vijftig niet echt meer T-shirts dragen, maar dat zijn juist de mensen die de shirts kopen.” Wil Pim zich met zijn bedrijf niet ook richten op leeftijdsgenoten? “Natuurlijk wel. Maar het gros van de studenten is niet veel bezig met duurzaamheid wat betreft kleding. Ze hebben niet al te veel te besteden en zijn vaak merkgebonden. Die shift naar duurzaamheid komt nog wel maar dat duurt even. Op dit moment zijn het vooral mensen van middelbare leeftijd die er bewust over nadenken.”

Verhaal achter de T-shirts
Sinds kort heeft Pim een compagnon, Jaron Tichelaar. En die extra handjes zijn hard nodig. “Zeker bij het opstarten had ik geen tijd om alles te doen. De verkoop neemt toe en nu met een partner erbij kunnen we ons met het bedrijf bijvoorbeeld ook actief richten op social media. Tot nu toe hebben we geen negatieve reacties gehad. Kopers vinden de T-shirts erg mooi en geven ze vijf sterren. Het is fijn om te horen dat je het ergens voor doet.”

‘Het is fijn om te horen dat je het ergens voor doet’

Hoe ziet de toekomst van DutchCraft eruit? “We hebben ideeën om andere kledingstukken dan shirts te maken. Verder zijn we aan het kijken of onze producten in winkels mogen liggen. Onze T-shirts hebben al gehangen in een winkel in Den Bosch die zich richtte op duurzame mode en kunst. Helaas moesten de eigenaars het pand uit. Het is voor ons belangrijk dat een winkel een duurzaam oogmerk heeft en bereid is het verhaal achter het T-shirt te vertellen. Dat waarderen mensen echt.”

Mark

Bestellen kan op www.dutchcraftfashion.nl ;)

2019-12-04 17:27:18

Hopmans

Kan ik bestellen en waar. Grandioos!

2019-12-03 16:13:23