Pabostudent Talitha maakte op afstand een totempaal met haar leerlingen

Bijzondere situaties vragen om creatieve oplossingen, merkte ook Pabostudent Talitha Verhage. Op afstand maakte ze samen met scholieren een totempaal.

“De kinderen zaten weken thuis. Om te voorkomen dat ze de hele dag alleen maar naar een scherm zouden turen, heb ik ze aangemoedigd om met hun handen aan het werk te gaan” vertelt ze.

Maar hoe maak je met een hele groep kinderen op afstand een totempaal? Talitha legt uit: “Ik heb ze via Facetime het verhaal ‘Ik ben een lelijk dier’ voorgelezen. Met een stroomdiagram konden de kinderen vervolgens kiezen welk savanne dier ze het beste bij zichzelf vonden passen. De opdracht die daaruit voortkwam: maak een dierenhoofd van papier-maché.”

Om de leerlingen uit te leggen hoe je dat aanpakt, stuurde Talitha haar groep een PowerPoint-presentatie waarin ze stapsgewijs beschreef hoe ze te werk moesten gaan. Daarna ging de student alle adressen af om een zak met materialen aan de deur te hangen. Dat waren bijvoorbeeld recyclematerialen en een pot met aangemaakte behangerslijm.

Lees meer: Pabostudenten geven online les : ‘Het is lastig om te weten hoe leerlingen zich voelen’

“Ze waren allemaal super enthousiast”, vertelt ze opgetogen. “Ik kreeg echt de indruk dat ze stonden te popelen om te beginnen.

Met foto’s hielden de leerlingen en Talitha elkaar op de hoogte over de creaties. Talitha: “Ik had elke dag contact met de kids om te bespreken hoe het ging.”

De Pabostudent haalde de kunstwerken op en voegde ze samen tot een totempaal. De totempaal komt bij elke leerling een tijdje in huis te staan.

“De kinderen vonden vooral de verbinding mooi”, vertelt Talitha verder. “Ze misten hun klasgenootjes enorm de afgelopen tijd. Op deze manier konden ze toch samen aan één project werken. Ik merkte dat ze daar enorm van opbloeiden.”

Karen

wat een mooi, zorgvuldig uitgewerkt project. Ik werd oprecht geraakt door het filmpje, de foto's en het mooie gedicht. Prachtig voorbeeld van waardevol onderwijs, juist ook in deze tijd.

2020-05-25 12:54:16

Vera

Een prachtproject. Trots op jou dat je dit hebt uitgevoerd. Een werkelijke inspiratie voor leerkrachten-in-spe.

2020-05-20 12:34:25