Student in het buitenland: ‘Denemarken gaat anders om met het coronavirus dan Nederland’

In tegenstelling tot veel medestudenten werkt Nynke van Eijk wel op locatie tijdens haar stage. Niet in Nederland, maar in Aarhus in Denemarken, waar ze onderzoek doet in een laboratorium. “Van het eiwit waar ik onderzoek naar doe is nog weinig bekend.”

Op de afdeling moleculaire biologie en genetica van de Torben Heick Jensen Laboratory loopt Nynke van Eijk stage, die de opleiding Biologie en Medisch Laboratiumonderzoek in Breda doet. Ze onderzoekt het molecuul RNA. “Die maakt een eiwit waar nog niet veel over bekend is, behalve dat het eiwit helpt bij de transformatie van DNA naar RNA”, legt Nynke uit.

Eind augustus vertrok de vierdejaarsstudent naar Denemarken, waar ze tot juni 2021 stage loopt. De eerste drie weken van haar stage kon Nynke zonder dat er maatregelen golden naar stage en borrelde ze aan het einde van de week met collega’s. “Tot de besmettingen weer opliepen en de borrels niet meer doorgingen. Ook moesten we vanaf dat moment mondkapjes op de werkvloer dragen.”

‘In Nederland meer thuis werken’
Ondanks dat de besmettingen in Denemarken opliepen, kon én kan Nynke nog iedere dag op locatie aan de slag. “Vergaderingen en meetings vinden wel online plaats en het verwerken van data doe ik in mijn studentenhuis, maar het onderzoek doen kan gewoon op locatie. Dat vind ik fijn. Ik denk dat ik in Nederland meer thuis had moeten werken als ik niet voor een stage in het buitenland had gekozen als ik niet voor een stage in het buitenland had gekozen.”

Nynke woont met twaalf andere internationale studenten in een studentenhuis, met een gezamenlijke keuken en badkamer. “Sinds het begin trekt iedereen met elkaar op, zeker omdat je geen andere keus hebt als je niet veel sociale activiteiten buiten stage om kan doen. We zijn een hechte familie aan het worden.”

Lees meer: Student Maikel loopt stage in corona-hotspot

“Het valt op dat Denemarken anders omgaat met het coronavirus dan Nederland”, stelt Nynke. “In Nederland groeiden de besmettingen exponentieel, in Denemarken verdubbelden ze alleen. Ik vermoed dat het te maken heeft met de voorzorgsmaatregelen die hier getroffen zijn. Dat wat sinds een aantal weken geldt in Nederland, is hier al maanden normale gang van zaken. De mondkapjesregel en het ontvangen van een bepaald aantal mensen.”

Kerst
Door alle besmettingen in Nederland weet Nynke nog niet of ze met kerst even naar huis gaat. “Ik voel me hier in Denemarken eerlijk gezegd veiliger. Als de coronagevallen niet minder worden, denk ik niet dat ik naar huis ga. Stel ik raak in Nederland besmet, dan moet ik in Denemarken tijdelijk in een hotel gaan wonen omdat je met een positieve test niet terug maar naar het studentenhuis. Heel jammer want kerst is de enige mogelijkheid die ik heb om mijn familie in Nederland te zien. Daarna wordt het op stage veel te druk om weg te gaan.”