Hogeschool Saxion wil geen TikTok op werktelefoons

Hogeschool Saxion wil niet dat medewerkers TikTok gebruiken op hun werktelefoons. Voor ambtenaren heeft het kabinet het gebruik van de Chinese socialmedia-app dinsdag verboden vanwege het spionagerisico.

“Saxion doet gevoelig onderzoek, dat niet zomaar op straat moet komen”, zegt hoofd informatiebeveiliging Henry Meutstege tegen nieuwsplatform SaxNow.

De hogeschool gaat niet over tot een verbod van TikTok, vervolgt hij. Medewerkers moeten zelf kunnen bepalen welke apps ze installeren. Maar hij hoopt hen te kunnen overtuigen dat ze de app beter niet kunnen gebruiken.

Verbod
Het kabinet ging dinsdag een stap verder en verbood alle ambtenaren om op hun werktelefoon “spionagegevoelige apps” te gebruiken. Dat besluit volgt op een advies van de inlichtingendienst AIVD, die stelt dat er bij alle apps “die in beheer zijn van landen met een offensief cyberprogramma, gericht tegen Nederland en Nederlandse belangen, sprake is van een verhoogd spionagerisico”. Daaronder vallen behalve China ook Iran, Rusland en Noord-Korea.

Andere hogescholen en universiteiten hebben de app nog niet ontraden of verboden, laten woordvoerders van de koepelverenigingen Vereniging Hogescholen en Universiteiten van Nederland weten.