Column: Studentenklaagcultuur

michael-doove-1920
Nederlanders hebben een klaagcultuur (niet te verwarren met kaascultuur). We klagen ons suf over de politiek die niet luistert naar het volk. Over de treinen die te laat komen (als ze al komen). Over het Nederlands elftal dat meer arrogantie dan voetbalkwaliteit heeft. Of over dat het te warm is, te koud, te droog, te nat of te glad. En het maakt allemaal geen zak uit, want er verandert toch niets.

De enige remedie tegen klageritus? Emigreren. En concluderen dat het daar waarschijnlijk niet veel beter is. Want zeg nou zelf, is het Nederlandse klimaat beter geworden na een potje klagen? Luisteren politici tegenwoordig wel naar ons? En die trein, wacht je daar niet nog steeds op? Klagen heeft geen zin, je moet zelf iets doen! Ga de politiek in, word treinmachinist of ga beter weer voorspellen.

‘Ga de politiek in, word treinmachinist of ga beter weer voorspellen’

En die Hollandse klaagcultuur heeft dus ook de gebouwen van de hogeschool bereikt. En dat merk ik ook. “Zijn we nou nog niet klaar, het duurt zó lang”, beklaagt de student die te laat kwam. “Het tentamen was echt veel te moeilijk”, aldus de student die ik niet één les heb gezien. “Meneer, u bent écht niet grappig”, aldus de onderlolbroek van de groep. “Echt belachelijk dat ik de les niet in mag, ik heb recht op les”, riep de student die zijn huiswerk én spullen niet had meegenomen.

“Klagen kun je bij de evaluaties, de examencommissie en COBEX”, is mijn reactie. De reden dat ik iedereen doorstuur? Klagen heeft toch geen enkele zin, want van de 242 ingediende zaken bij COBEX in 2015 zijn er slechts 7 gegrond verklaard, zo las ik. Hieruit trek ik allereerst de conclusie dat ik dus altijd gelijk heb. Bovendien snappen studenten er blijkbaar weinig van (of COBEX), want praktisch alle klachten zijn ongegrond.

‘Klagen heeft geen zin, je moet er zelf iets aan doen!’

En de enige remedie tegen klageritus? Naar een andere hogeschool gaan. En concluderen dat het daar waarschijnlijk niet veel beter is. Want zeg nou zelf, gebeurt er veel met jouw klachten over de normering, het eten of die docent? Klagen heeft geen zin, je moet er zelf iets aan doen! Dus ga in de AMR, word studentlid van COBEX, en bovenal, ga eerst bij jezelf te rade voordat je met je vinger naar de opleiding wijst.

Michael Doove is docent taal- en communicatieve vaardigheden aan de Juridische Hogeschool

Dennis

Helaas heeft die Hollandse klaagcultuur dus ook lerarenkamers van het Avans bereikt. Remedie? Naar een andere hogeschool gaan. Beter ga je in gesprek met studenten en eerst bij jezelf ten rade. #klaagcolumn #ironie

2016-12-07 15:19:33