7 aanmeldingen Associate degree; Avans verwacht komende maanden groei

AssociateDegreeADRACstationsplein-1920
Zeven studenten hebben zich tot nu toe aangemeld voor een Associate degree (Ad) opleiding van Avans in Den Bosch. De inschrijving loopt nog tot 1 september, Avans maakt zich weinig zorgen.

Avans wil in september starten met 200 Ad-studenten in Den Bosch. “We hebben geen reden om aan die ambitie te twijfelen”, vertelt communicatieadviseur Marc Ruis. Tot nu toe lag zijn focus vooral op het bekendmaken van de Associate degree opleidingen. “De opleidingsvorm is nog onbekend bij havisten en mbo’ers.”

Eerste open dag
Voor een aantal opleidingen is de aanmelding geopend, anderen gaan binnenkort pas open. “We verwachten de komende maanden een forse groei in het aantal aanmeldingen. Zo’n piek zoals we die ook zien bij andere opleidingen. In het voorjaar zien we daar ook een stelt in de grafieken.” Ook verwacht de communicatieadviseur veel van de eerste Ad-open dag op 22 februari. “Dat is de eerste grote prikkel. Honderden potentiele studenten hebben aangegeven geïnteresseerd te zijn in een Ad. Die worden die dag uitgenodigd.”

Curricula bijna klaar
De inhoud van de Ad-opleidingen was tot nu toe ook nog niet bekend. Aan de curricula werd nog hard geschreven, maar deze zijn nu zo goed als klaar voor goedkeuring aldus Ruis. “Op de open dag van afgelopen zaterdag konden we daardoor voor het eerst ingaan op de feitelijke inhoud van de opleidingen.”

Een Ad-opleiding duurt twee jaar en leidt op tot niveau 5 (tussen mbo niveau 4 en hbo bachelor niveau 6). Voor wie daarna toch zijn bachelor wil halen, moet een gemakkelijke doorgang naar jaar drie van hbo-bachelor mogelijk zijn. Hoe dit vorm te gegeven wordt is volgens Ruis nog niet voor alle opleidingen duidelijk. “Dat zou kunnen door een aansluitingsminor aan te bieden, maar bij andere opleidingen is dit misschien niet nodig.”

Karina Visscher nieuwe directeur
Karina Visscher wordt per 1 maart benoemd als directeur van de Avans Academie Associate degrees in Den Bosch. Als kwartiermaker was zij al betrokken bij de oprichting van de Ad’s.

Grote investering
Avans investeert veel in de Associate degree. De ontwikkeling ervan vormt het leeuwendeel van het financiële tekort van 10.1 miljoen op de begroting van 2017. Het uiteindelijke doel is om tussen de 1.500 en 2.000 studenten te trekken naar zowel de toekomstige vestiging in Roosendaal als in Den Bosch. Samen met de Hogeschool Zeeland moet over een jaar een Roosendaalse Ad-vestiging openen.