Wat we tot nu toe weten over de voorgenomen nieuwbouw aan de Onderwijsboulevard

De plannen voor de nieuwbouw op het terrein van de kunstacademie in Den Bosch zijn nog vers en onzeker. Maar tijdens de vergadering van de Avans Medezeggenschapsraad (AMR) geeft Avans alvast een korte toelichting gegeven over de wensen van de hogeschool.

Meerdere delen
De nieuwbouw staat niet in een keer. Afhankelijk van het ontwerp komen er ‘opzichzelfstaande’ gebouwen die in fases opgeleverd worden en ook in fases worden afgestoten als een deel niet meer nodig is.

Optie voor studentenhuizen
Mochten de studentenaantallen van Avans in de toekomst krimpen, kan de hogeschool de gebouwen los verkopen. Bij de bouw houden de ontwerpers daar al rekening mee om het gebouw eenvoudig om te toveren in studio’s voor starters of studentenhuizen.

Parkeergarage onder het gebouw
Er komt een parkeergarage onder het terrein. Deze heeft één laag. Meer lagen bouwen, vindt Avans te duur en het past niet in de duurzaamheidsgedachte van de hogeschool.

Geen officiële duurzaamheids-certificaten
Wat betreft duurzaamheid gaat Avans niet voor de officiële bouwcertificaten zoals het Breeam-certificaat vanwege kosten. Wel zegt de hogeschool te gaan voor de norm waar het certificaat voor staat.

Voor creatieve academies
Innovatie, creatie en de maakindustrie zijn de verbindende factor van de academies die een plek krijgen in het gebouw. Dat zijn onder andere AKV|St.Joost, de Academie voor Ondernemerschap, Marketing & Innovatie (AOMI) en de Academie voor Industrie en Informatica (AI&I).

Planning: in gebruik vanaf 2020
De zoektocht naar de ontwerper start komend studiejaar. In de zomer van 2018 nemen het College van Bestuur, de Avans Medezeggenschapsraad en de Raad van Toezicht een besluit over de bouw. Na goedkeuring start de bouw in januari 2019 en vanaf september 2020 kan het eerste deel in gebruik worden genomen.