Seksuele en genderdiversiteit in het hoger onderwijs: ‘We hebben veel verworven vrijheden, maar die zijn niet permanent’

In het onderwijs moet meer aandacht zijn voor lesbiennes, homoseksuelen, biseksuelen en transgenders (lhbt). Dat is een van de uitkomsten van een belevingsonderzoek van de gemeentes Oss, Den Bosch en omliggende gemeentes. 98 procent van de respondenten geeft aan het belangrijk te vinden dat hun gemeente aandacht geeft aan seksuele en genderdiversiteit in het onderwijs. Punt sprak seksuele- en genderdiverse Avansstudenten over hun ervaringen bij de hogeschool.

Roze Helpdesk broodnodig als steunpunt

Bij de Academie voor de Technologie van Gezondheid en Milieu (ATGM) in Breda is er sinds kort een Roze Helpdesk. Een aanspreekpunt voor lhbt’ers, gerund door studenten en docenten van de academie.

Rens (niet zijn echte naam en niet op de foto red.) is één van de studenten die zich met veel plezier inzet voor de helpdesk. Sinds september is hij uit de kast als homoseksueel. Zijn vorige studie op een andere hogeschool strandde, omdat hij worstelde met zijn gevoelens. “Ik had geen motivatie meer en ik durfde het tegen niemand te vertellen.” Juist daarom zit hij nu ook bij de Roze Helpdesk van ATGM. Zo hoopt hij mensen met vergelijkbare problemen te kunnen helpen.

Depressieve klachten
Uit gesprekken met decanen blijkt volgens docent Emile Mes dat de decanen steeds meer studenten tegenkomen die worstelen met hun geaardheid of met gewoon zichzelf zijn. “Studenten gaan met depressieve klachten naar de decaan. Daar kan het lastig zijn om ervoor uit te komen waar je problemen vandaan komen. Een gesprek bij de decaan gaat dan alleen maar in het algemeen over je klachten.” Rens: “Bij je eigen ‘groep’ is de drempel toch wat lager. Je kunt je goed inleven in wat iemand doormaakt.”

Een effect dat maar al te goed bekend is bij de transseksuele docent Paula Contreras. Nadat ze een aantal jaar geleden besloot om ook bij Avans als Paula door het leven te gaan, merkte ze dat studenten met problemen haar opzochten. “Er zijn nog altijd studenten die niet uit de kast komen omdat ze bang zijn voor de reactie van mensen.”

‘Ik heb ook lange tijd gedacht dat ik alleen op de wereld was’

Ze ziet dat veel studenten en docenten zich nog steeds niet veilig voelen om open te zijn over hun geaardheid. “Ik heb ook lange tijd gedacht dat ik alleen op de wereld was”, vertelt Paula. “We willen het met de Roze Helpdesk zichtbaar maken op school, want er wordt nog steeds te makkelijk over gedacht. Dat komt door subtiele dingen in het dagelijks leven. ‘Het is voor mij geen issue’, zeggen mensen bijvoorbeeld, maar voor mij is het wel iedere dag een issue. Of ik vind het bijvoorbeeld lastig als mensen zeggen het moeilijk te vinden om me Paula te noemen.”

Rens herkent het gevoel. Voor hij uit de kast kwam woog hij ieder woord dat hij uitsprak zorgvuldig af, bang dat mensen erachter zouden komen: “Je bent bang dat mensen denken dat je minderwaardig bent.” Student Robin Veeningen denkt dat het ook in 2018 nog steeds noodzakelijk blijft om aandacht te vragen voor lhbt’ers. “We hebben veel verworven vrijheden, maar die zijn niet permanent. Daar moet je continu voor blijven vechten.”

Veilig en anoniem
De Roze Helpdesk is veilig en anoniem bereikbaar via roze.helpdesk.atgm@avans.nl (studieloopbaan gerelateerd, contact met docenten) of via gsa.atgm@avans.nl (contact met studenten). Twee keer per maand komen studenten en docenten bij elkaar, geïnteresseerden zijn welkom. Ook studenten van andere academies kunnen contact opnemen. Een afspraak met de studentendecanen van Avans maken kan via studentendecaan@avans.nl.

a

Ik vind de maatschappij doorslaan op dit gebied. Iedereen moet zich welkom voelen op de Hogdschool, maar misschien moeten deze mensen naar een psycholoog en niet naar een decaan.

2018-02-15 13:10:36

Puck

Een heel goed initiatief!

2018-02-08 13:19:42