Minister treedt op tegen Islamitische hogeschool

Foto: Angeline SwinkelsHogeschool Europe Islamic University of Applied Sciences loopt het risico haar erkenning kwijt te raken. Minister Van Engelshoven geeft de onderwijsinstelling nog een allerlaatste kans.

De Rotterdamse instelling, die alleen een hbo-master islamitische geestelijke verzorging aanbiedt, staat sinds 2016 onder verscherpt toezicht. Twee bestuursleden werden verdacht van fiscale zwendel. De Onderwijsinspectie veegde een jaar later de vloer aan met de instelling, die toen nog Islamitische Universiteit Europa heette.

Vernietigend
Het rapport repte onder meer over een bestuur dat zichzelf controleert, over financiële onduidelijkheid en over misleiding van (potentiële) studenten. Ondanks de vernietigende kritiek wilde minister Van Engelshoven eerst een nieuw rapport van de inspectie afwachten en een advies van onderwijskeurmeester NVAO.

Dat rapport ligt er nu en de situatie lijkt in de tussentijd alleen maar te zijn verslechterd. Zo is niet duidelijk wie er in het stichtingsbestuur van de EIUAS zitten, kan de instelling voor meerdere jaren geen inzicht geven in zijn financiële positie en is ook de begroting “niet realistisch”. De bestuurlijke en financiële continuïteit is niet gewaarborgd, concludeert de inspectie.

Ernstig
Ook de NVAO heeft grote bedenkingen. Deskundigen adviseerden het bestuur van de NVAO weliswaar positief over de masteropleiding van de EIUAS, maar na afloop van hun onderzoek ontving de NVAO “ernstige signalen die tot zorg stemmen en vragen oproepen over de bestendigheid van de accreditatiewaardigheid”.

De minister is wettelijk verplicht om de instelling eerst officieel te waarschuwen, en dus krijgt de EIUAS nu drie maanden de tijd om ervoor te zorgen dat haar continuïteit weer is gewaarborgd. Als dat niet lukt, ontneemt Van Engelshoven de instelling het recht om graden te verlenen en verliest deze haar erkenning.

De EIUAS moet overigens niet verward worden met haar stadsgenoot, de Islamitische Hogeschool Rotterdam. Die heeft, onder meer vanwege discriminerende opmerkingen van de rector, ook geen beste naam.