Avans en voormalig adjunct-directeur komen niet tot schikking in rechtszaal

Het College van Bestuur van Avans en Birgit Cardinaals, voormalig adjunct-directeur van de Academie voor Deeltijd (AVD), hebben afgelopen vrijdag in de rechtszaal geen schikking kunnen treffen. Ze stonden tegenover elkaar omdat Avans de arbeidsrelatie wil beëindigen. Cardinaals eist ruim 1,3 miljoen van de hogeschool.

Cardinaals is juni vorig jaar samen met de overige leden van de AVD-directie op non-actief gezet. Zowel in 2017 als in 2018 kampte de academie met grote tekorten. Docenten gaven meer les dan vooraf was ingepland. Daarnaast maakte een deel extra uren, terwijl er ook docenten waren die te weinig uren draaien. Bovendien zaten verhoudingsgewijs veel docenten bij de deeltijdacademie in een hogere schaal dan bij de andere academies.

‘Wij kunnen dit niet’
Lange tijd hield het College van Bestuur vertrouwen in de AVD-directie. Ook bleef de verantwoordelijkheid voor het budget bij de directieleden liggen. “Er is niet getwijfeld aan hun inzet en loyaliteit”, zei advocaat Van de Kerkhof namens Avans in haar pleidooi. Nadat de academieraad het vertrouwen in de directie had opgezegd, werden de leden op non-actief gesteld. “Cardinaals heeft letterlijk tegen het CvB gezegd: ‘Haal ons ervan af, wij kunnen dit niet’.”

Avans claimt dat er daarna genoeg is gedaan om Cardinaals te laten terugkeren bij de hogeschool. Maar mediation was vruchteloos en de gecreëerde functie van projectmanager is door haar van de hand gewezen. “Alleen functies in schaal dertien waren bespreekbaar voor Cardinaals”, zei advocaat Van de Kerkhof, namens Avans in haar pleidooi.

‘Dwingend en vernederend’
De Graaf, advocaat van Cardinaals, voert aan dat Avans rondom herplaatsing elke discussie uit de weg is gegaan. In een brief is uiteengezet waarom de aangeboden functie niet passend is. “Maar die is door Avans genegeerd”, zegt De Graaf. Cardinaals heeft het hele traject van re-integratie als dwingend en vernederend ervaren. “Mijn kritiek op de functie is niet serieus genomen”, zegt Cardinaals.

Ook voerde De Graaf aan dat het herplaatsingsprotocol niet is gevolgd. Avans moet volgens de advocaat in zo’n situatie personeel een soortgelijke functie aanbieden. Dat was nu niet het geval, meent zij. “Het was een eenzijdig voorstel, take it or leave it.”

Uitspraak over vier weken
Het lukte de partijen niet om tijdens een schorsing te schikken. De rechter doet over vier weken uitspraak.