Avans mag adjunct-directeur ontslaan, hogeschool hoeft 1,3 miljoen euro niet te betalen

Avans mag Birgit Cardinaals, adjunct-directeur van de Academie voor Deeltijd, ontslaan. Dat heeft de kantonrechter vrijdag beslist. De hogeschool hoeft niet de door de medewerker geëiste 1,3 miljoen euro te betalen.

Cardinaals is juni vorig jaar samen met de overige leden van de AVD-directie op non-actief gezet. Zowel in 2017 als in 2018 kampte de academie met grote tekorten. Docenten gaven meer les dan vooraf was ingepland. Daarnaast maakte een deel extra uren, terwijl er ook docenten waren die te weinig uren draaien. Bovendien zaten verhoudingsgewijs veel docenten bij de deeltijdacademie in een hogere schaal dan bij de andere academies.

Cardinaals weigerde zich bij haar ontslag neer te leggen en eiste toekenning van een transitievergoeding van ruim 65.000 euro en een schadevergoeding van meer dan 1,3 miljoen euro.

Mediation
Avans claimt dat er genoeg is gedaan om Cardinaals te laten terugkeren bij de hogeschool. Maar mediation was vruchteloos en de gecreëerde functie van projectmanager is door haar van de hand gewezen. “Alleen functies in schaal dertien waren bespreekbaar voor Cardinaals”, zei advocaat Van de Kerkhof, namens Avans in haar pleidooi, tijdens de rechtszaak vier weken geleden.

De arbeidsovereenkomst moest om die reden worden opgezegd, aldus de hogeschool. De kantonrechter is het daarmee eens: Avans mag Cardinaals per 1 juni van dit jaar ontslaan.