CMD-student creëert parfum voor jouw persoonlijkheid

Een parfum gebaseerd op je persoonlijkheid? Dat kan dankzij oud-Avansdocent Frederik Duerinck. Hij ontwikkelde een machine die met algoritmes bepaalt welke geur het beste bij je past. Wietse Neven studeerde af bij Scentronix, het bedrijf dat de unieke luchtjes ontwikkelt.

In het medialab van Communication & Multimedia Design (CMD), legt CMD-student Wietse bevlogen uit hoe hij luchtjes creëert op basis van persoonlijke data. “Vul de vragenlijst in en ruik vervolgens uitvoerig aan de parfums”, zegt hij. “Daar komt een psychologisch profiel uit, waardoor wij je leren kennen.”

Geurpotjes
Het beantwoorden van de vragen kost me zo’n twintig minuten. In totaal duurt het proces een halfuur. Wietse voert mijn data door in de computer. Daarna steek ik m’n neus in vier verschillende geurpotjes. Die roepen uiteenlopende associaties op. De één ruikt een beetje naar muskus, de ander is mierzoet. Ik kies de geur die ik het lekkerst vind. Vervolgens gaat de parfummachine aan het werk om het juiste geurtje samen te stellen. Na een paar minuten komt er een flesje tevoorschijn waar Wietse een etiket met unieke code opplakt. Een persoonlijk parfum, gebaseerd op de vragen die ik zojuist heb beantwoord en de geurtjes waaraan ik heb geroken.

Of Wietse’s reukvermogen erop vooruit is gegaan? “Ik heb vooral méér leren ruiken”, zegt hij. “Bijvoorbeeld de gelaagdheid in een parfum.”

Kunstproject
Oprichter en oud-docent Duerinck begon het persoonlijke parfum ooit als een kunstproject in New York. Testers waren zo enthousiast dat hij op zoek ging naar investeerders om het concept op de markt te kunnen brengen. Inmiddels heeft Scentronix al vijftien man in dienst. Duerinck gooide eerder hoge ogen met zijn project Famous Deaths, een installatie waarmee je de laatste momenten voor de dood van beroemdheden ruikt.

Mijn parfum ruikt overigens heel sterk naar muskus en hout. Wat zegt dat over mij? Wietse stelt me gerust: “Je moet altijd een beetje wennen. Geef het tijd, straks ben je er blij mee.”