Opnieuw meer internationale studenten in het hbo

Het aandeel internationale studenten aan hogescholen is weer toegenomen: van 6,2 procent in 2017 naar 6,5 procent dit collegejaar. De kunstopleidingen zijn het meest internationaal.

Op de kop af 85.955 internationals uit 170 landen volgen een volledige bachelor- of masterstudie aan een Nederlandse hogeschool of universiteit. Dat is 11,5 procent van alle ingeschreven studenten, meldt internationaliseringsorganisatie Nuffic op basis van de definitieve inschrijvingscijfers. Vorig studiejaar was dat aandeel nog 10,5 procent.

Buitenlandse hbo-studenten kiezen het vaakst voor een bachelor: 27.186 internationals schreven zich dit jaar in. Dat is 6,1 procent van alle bachelor-studenten. Dat aandeel in de master is veel hoger. Daar komt 20,5 procent (2.145) uit het buitenland.

Duitsers, Italianen en Chinezen
De meeste internationals komen uit Duitsland (22.584). Maar de Italianen (4.814) vinden hun weg naar de Nederlandse collegebanken ook steeds vaker. Dit jaar hebben zij de Chinezen (4.547) ingehaald, en daarmee staan ze op de tweede plaats.

Italianen trekken sowieso steeds vaker de grens over om elders te studenten, zegt Nuffic-woordvoerder Anne Lutgerink. “Dat komt deels door de slechte economische situatie daar.” Aan de andere kant vlakt het aantal Chinese studenten in het Westen al langer af. Volgens Nuffic investeert de Chinese overheid meer in eigen onderwijs en kiezen de studenten bovendien steeds vaker voor opleidingen elders in Azië. Ook zijn er minder Chinese studenten. Door de éénkindpolitiek van de overheid is het aantal leerlingen in het Chinese voortgezet onderwijs gedaald.

Fontys populairst
In het hbo trekken de kunstopleidingen van oudsher veel internationals. Hun aandeel is daar met 34 procent het grootst. De Design Academy is de meest internationale instelling in het hele hoger onderwijs met 73 procent internationals. Van de grote hogescholen is Fontys het populairst bij internationals: 28,5 procent van de studenten komt uit het buitenland.