Politiek een verplicht nummertje? Niet meer voor student Noël Silalahi

In eerste instantie vond de Bossche Bestuurskundestudent Noël Silalahi alle maatschappelijke vakken op de middelbare scholen maar een verplicht nummertje. Tot hij een keer naar de Tweede Kamer ging en zijn interesse voor de politiek werd gewekt. Nu is hij jeugdburgemeester van Helmond en staat hij op de kandidatenlijst van JONG. “Ik wil een brug slaan tussen jongeren en de politiek.”

“Een van de doelen die ik mezelf heb gesteld als jeugdburgemeester is om de jongeren in Helmond te betrekken bij de politiek”, vertelt de eerstejaars student. Hij vindt het belangrijk dat jongeren zich inzetten voor de samenleving. “Zij hoeven niet per se te participeren in de politiek, maar kunnen ook wat in hun eigen straat doen.”

Daarom gaat de jeugdburgemeester de wijk in om met jongeren in gesprek te gaan. Zo komt hij er naar eigen zeggen achter wat zij belangrijk vinden en wat er goed of minder goed gaat. “Soms neem ik een vlog op waarin ik de jongeren aanspreek en bezoek ik scholen. Ook ben ik te gast geweest in de podcast van Omroep Helmond.”

Plek 14 JONG
Naast zijn jeugdburgemeesterschap staat Noël op plek 14 van de kandidatenlijst van politiek partij JONG. Lijsttrekker Jaron Tichelaar belde hem op nadat hij in de media las over het werk van Noël. “Een van de doelen van de partij is om jongeren naar de partij te trekken. Daar hoop ik een bijdrage aan te kunnen leveren.”

Het fijne aspect aan JONG vindt Noël dat het een toekomstgerichte partij is en het niet links of rechts georiënteerd is. “Ik vind het namelijk belangrijk dat de politiek naar de toekomst kijkt en daarop hun keuzes baseert.”

Het werk voor de partij staat voor Noël voorlopig nog op een laag pitje vanwege zijn jeugdburgemeesterschap. “Daarom ben ik ook blij met plek 14 op de kandidatenlijst. Zo kan ik wel de partij ondersteunen maar blijf ik ook onafhankelijk in verband met mijn taak als jeugdburgemeester.”

Lokale politiek Helmond
Eerder sprak Punt met Avansstudent Shane Pattipeilohy, die een grote ambitie heeft om in de Tweede Kamer terecht te komen. Dit verlangen heeft Noël niet. “Natuurlijk volg ik de landelijke politiek onder meer door mijn plek op de lijst van JONG, maar ik ben nu nog teveel bezig met de lokale politiek in Helmond.” Áls hij dan toch moet bedenken wat hij zou willen bereiken als de Tweede Kamer hem weet te verleiden? “Ook dan zou ik me met jongerenparticipatie bezighouden.”