Onregelmatigheden bij digitale toetsen Avans

De afgelopen week zijn er onregelmatigheden geconstateerd bij tentamens van Avans. Daarover publiceert het Algemeen Dagblad vandaag na een tip via Publeaks. Het gaat om een tentamen bij de Academie voor Communicatie en User Experience (ACUE) en bij de Academie voor Engineering en ICT (AE&I).

Het digitale tentamensysteem van Avans is lek. Studenten zeggen dat het simpel is om via het afgesloten computersysteem voor het maken van tentamens, op websites en zoekmachines als Google te komen. Zo kunnen kandidaten tijdens de toetsen op zoek naar antwoorden, schrijft het Algemeen Dagblad (AD) vandaag. De krant kwam het ‘lek’ op het spoor na tips via Publeaks.

‘Google kreeg ik niet te pakken, maar ik kwam wel terecht op zoekmachine Kaluga’

Studenten verklaren tegenover het AD dat het gemakkelijk is via het digitale tentamensysteem op internet te komen, terwijl dat niet zou moeten kunnen. Want studenten kunnen zo tijdens de tentamens op dezelfde computer naar de antwoorden van de opgaven zoeken. ‘Google kreeg ik niet te pakken, maar ik kwam wel terecht op zoekmachine Kaluga. Ik zou zelf het risico niet nemen om het te gebruiken tijdens tentamens. Maar dit kan je helpen bij het zoeken naar antwoorden tijdens de toetsen’, zegt een student in de krant.

Lockdown browser functioneerde niet
Acht surveillanten hebben bij de digitale toets ‘schrijven’ van de ACUE inderdaad onregelmatigheden gemeld. ‘Er werd gebruik gemaakt van een lockdown browser. Die zorgt ervoor dat je bij digitale toetsen niet ergens anders naartoe kunt op internet’, legt bestuursvoorzitter Paul Rüpp uit. Die browser zou de eerste paar minuten van het tentamen niet goed hebben gefunctioneerd. De studenten hebben mogelijk informatie opgezocht. ‘Daar is melding van gemaakt en die toets wordt nietig verklaard. Alle studenten moeten hem overdoen.’

Tentamen afgeblazen
Bij AE&I zijn 170 studenten gedupeerd omdat bij een toets ‘organisatiekunde’ de instellingen niet goed stonden. Daar is dus geen sprake van mogelijke fraude, maar van een technisch mankement. ‘De docent kon het probleem niet snel oplossen dus dat tentamen is afgeblazen. Ik begrijp dat dat frustrerend is voor studenten’, zegt Rüpp.

Systeem van controle en surveillance werkt
‘De onregelmatigheden zijn buitengewoon vervelend voor goedwillende studenten’, zegt de bestuursvoorzitter. ‘Wel ben ik blij te constateren dat ons systeem van controle en surveillance werkt.’ Volgens het AD heeft de Onderwijsinspectie om opheldering gevraagd bij het College van Bestuur van Avans.

Vorig jaar is het digitaal toetsen Avansbreed stilgelegd. Er zouden teveel risico’s zijn. Daarna is een speciale procedure opgestart. Digitale toetsen moeten voortaan eerst ter goedkeuring langs het Leer– en Innovatiecentrum. Het is bij de redactie niet bekend of dat bij deze toetsen is gebeurd. ‘Het is goed om die procedure nog eens onder de aandacht te brengen’, zegt Rüpp.

Jeffrey

Voorheen in leerjaar 1 hebben we meerkeuzevragen beantwoord op papier. Er zijn machines op avans waar de toetsen doorheen gaan en waar vervolgens het resultaat uitrolt. Vorig examen 2 x 2,5 uur gehad , resultaat 19 kantjes (met pen) niks mis mee!

2013-10-21 15:06:21

John

Marcel heeft wel een punt. Het is vooral voor leraren handiger met alle meerkeuzevragen die we krijgen, hoeven ze zelf niets na te kijken.

2013-10-21 00:23:36

Marcel

Wat is er mis met pen en papier? Digitaal is niet altijd beter blijkt maar weer.

2013-10-19 12:16:13